Sid Meier's Civilization to jedna z najpopularniejszych serii strategicznych gier wideo, znana z tego, że nie wymagała szczególnie mocnych kart graficznych. Ostatnia część serii, Civilization VI, miała swoją premierę osiem lat temu, a już w przyszłym roku doczekamy się kolejnej odsłony – Civilization VII. Nowa część przyniesie nie tylko znaczące zmiany w rozgrywce, ale również mocno podniesione wymagania sprzętowe, przez co wielu graczy może być zaskoczonych.
Wymagania systemowe Civilization VII – wyraźny skok od poprzedniej części
Wraz z oficjalnym ogłoszeniem wymagań systemowych dla Civilization VII widać, że nowa odsłona stawia większe wymagania niż Civilization VI, ale nie są one przesadnie wysokie… o ile nie zamierzamy grać w rozdzielczości 4K i 60 klatkach na sekundę.
Civilization VII przyniesie nie tylko znaczące zmiany w rozgrywce, ale również mocno podniesione wymagania sprzętowe.
Dla graczy planujących rozgrywkę w 1080p przy 30 klatkach na sekundę minimalne wymagania obejmują karty graficzne pokroju GeForce GTX 1050, Radeon RX 460 lub Intel Arc A380. To duży skok w porównaniu do Civilization VI, która w 2016 roku zalecała karty takie jak GeForce GTX 700 lub Radeon HD 7970.
Użytkownicy komputerów z kartami średniego segmentu, takimi jak GeForce RTX 2060, Radeon RX 6600 czy Intel Arc A750, powinni być w stanie uzyskać 60 fps na średnich ustawieniach graficznych. Jednak, aby cieszyć się Civilization VII na maksymalnych ustawieniach w rozdzielczości 4K, potrzebne będą naprawdę mocne karty graficzne, jak GeForce RTX 4070 lub Radeon RX 7800XT oraz 32 GB pamięci RAM.
Oprócz karty graficznej, Civilization VII wymaga również solidnego procesora, zwłaszcza w późniejszych etapach rozgrywki, które słyną z obciążania CPU. Producent zaleca procesory z wyższej półki, takie jak Intel Raptor Lake (13. i 14. generacja Core) lub Zen 3 (Ryzen 5000), aby zapewnić płynną rozgrywkę.
Na razie nie wiadomo, czy gra będzie obsługiwała technologie poprawiające wydajność, takie jak DLSS od NVIDII lub FSR od AMD, co może być kluczowe dla graczy z mniej wydajnym sprzętem. Zaletą jest fakt, że gra potrzebuje jedynie 20 GB miejsca na dysku, co w dzisiejszych czasach rzadko już się zdarza.
Duże zmiany w rozgrywce
Oprócz technicznych usprawnień, Civilization VII wprowadza istotne zmiany w mechanice rozgrywki. Kampanie zostały podzielone na trzy epoki: Antyk, Eksploracja i Nowoczesność. Każda z nich działa jak mini-kampania, a gracze mogą rozpocząć rozgrywkę w dowolnej epoce.
Podział kampanii ma na celu przyspieszenie rozgrywki i uczynienie późniejszych etapów gry bardziej przystępnymi. Twórcy z Firaxis odkryli, że ponad połowa graczy Civilization VI nigdy nie kończyła swoich kampanii, co zainspirowało ich do wprowadzenia zmian. Szacuje się, że każda era będzie trwała od 150 do 200 tur, co przekłada się na około trzy do czterech godzin rozgrywki.
W Civilization VII każda era oferuje różne cywilizacje do wyboru. Gracze rozpoczynają grę na podobnym poziomie zaawansowania, co ma zapobiegać dominacji jednej cywilizacji nad resztą. Co ciekawe, cywilizacje są unikalne dla każdej epoki, a przejście do nowej ery wymaga zmiany cywilizacji, choć gracz zachowuje tego samego lidera. Na przykład wybierając Ashokę jako lidera, gracze mogą dowodzić Imperium Maurjów w Antyku, a w erze Eksploracji mogą ewoluować do Imperium Chola lub Mughalów w epoce Nowoczesnej.
Zmiana ery wprowadza także nowe elementy rozgrywki. Powiększa się mapa, pojawiają się nowe zasoby, a każda epoka wprowadza unikalne cele naukowe, militarne i kulturalne. W Antyku gracze mogą wybierać między cywilizacjami takimi jak Aksum, Egipt, Grecja, Dynastia Han (Chiny), Khmerowie, Majowie, Indie Maurjów, Rzym i inne. W epoce Eksploracji dostępne będą m.in. Abbasydzi, Normanowie, Mongołowie czy Imperium Chola. W erze Nowoczesnej potwierdzono na razie jedynie Imperium Mogołów, Francję i Bugandę.
Premiera Civilization VII – luty 2025
Civilization VII zadebiutuje 11 lutego 2025 roku na platformach Steam, Epic Games Store oraz na konsolach. Gra zapowiada się jako przełomowa odsłona serii, wprowadzająca zarówno znaczące zmiany w mechanice rozgrywki, jak i wymaganiach sprzętowych. Zobaczymy, jak na te zmiany zareagują długoletni fani serii.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Civilization VII - wymagania sprzętowe mocno w górę. Potrzebny nawet RTX 4070