Clair Obscur: Expedition 33 mocno zapisało się w historii Indie Game Awards w sposób, którego nikt się nie spodziewał. Podczas gali gra studia Sandfall Interactive sięgnęła po dwie najważniejsze statuetki wieczoru, zdobywając tytuły Gry Roku oraz Najlepszego Debiutu i sraciła je niemal natychmiast po zakończeniu ceremonii.
Kilka godzin po rozdaniu nagród w sieci zaczęły krążyć informacje dotyczące procesu produkcji gry. Producent Clair Obscur: Expedition 33, François Meurisse, potwierdził publicznie, że w trakcie prac wykorzystano generatywną sztuczną inteligencję. Ta deklaracja uruchomiła reakcję łańcuchową, ponieważ Indie Game Awards od samego początku przyjęły restrykcyjne zasady dotyczące użycia AI w zgłaszanych projektach.
Organizatorzy konkursu nie pozostawili pola do interpretacji. Regulamin jednoznacznie wyklucza gry, w których na jakimkolwiek etapie produkcji zastosowano generatywną sztuczną inteligencję. W momencie zgłoszenia Clair Obscur: Expedition 33 studio Sandfall Interactive zadeklarowało, że taki proces nie miał miejsca, dzięki czemu tytuł został dopuszczony do rywalizacji.
Regulamin silniejszy od sukcesu
W oficjalnym oświadczeniu Indie Game Awards podkreślono, że zgoda na udział w konkursie była oparta na zapewnieniach studia. Późniejsze potwierdzenie użycia zasobów generowanych przez AI zostało uznane za naruszenie zasad, niezależnie od faktu, że elementy te zostały usunięte w kolejnych aktualizacjach gry.
Komisja konkursowa uznała, że sama obecność takich zasobów w procesie produkcyjnym wystarcza do cofnięcia nominacji. Decyzja zapadła tego samego dnia, w którym odbyła się gala, i miała charakter ostateczny. Clair Obscur: Expedition 33 zostało formalnie zdyskwalifikowane, a zdobyte wcześniej statuetki unieważniono.
„W związku z potwierdzeniem przez Sandfall Interactive wykorzystania grafiki opartej na sztucznej inteligencji w produkcji w dniu premiery Indie Game Awards 2025, dyskwalifikuje to Clair Obscur: Expedition 33 z nominacji. Chociaż wspomniane zasoby zostały poprawione i gra jest wspaniała, jest to sprzeczne z obowiązującymi przepisami. W związku z tym komisja nominacyjna IGAs postanowiła oficjalnie cofnąć nagrody dla Debiutującej Gry i Gry Roku”.
Branża gier na linii frontu sporu o AI
Sprawa Clair Obscur: Expedition 33 natychmiast wywołała szeroką dyskusję w środowisku twórców gier. Dla jednych decyzja Indie Game Awards stanowi obronę pracy ludzkich zespołów kreatywnych. Dla innych jest sygnałem ostrzegawczym, pokazującym jak rygorystycznie mogą być interpretowane regulaminy w czasach, gdy narzędzia AI przenikają do niemal każdego etapu produkcji.
Kontrowersje potęguje fakt, że gra zdążyła już zdobyć uznanie krytyków i graczy, a jej jakość nie została zakwestionowana nawet przez organizatorów konkursu. Mimo to regulamin okazał się ważniejszy niż artystyczny odbiór projektu.
Nowi zwycięzcy, gorzki finał
Po dyskwalifikacji Clair Obscur: Expedition 33 nagrody zostały przyznane kolejnym tytułom z listy nominowanych. Statuetka za Najlepszy Debiut trafiła do gry Sorry We're Closed, natomiast tytuł Gry Roku otrzymał Blue Prince.
Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!
Pokaż / Dodaj komentarze do:
Clair Obscur Expedition 33 zdyskwalifikowane z Indie Game Awards za korzystanie z AI