Clair Obscur Expedition 33 zdyskwalifikowane z Indie Game Awards za korzystanie z AI


Clair Obscur Expedition 33 zdyskwalifikowane z Indie Game Awards za korzystanie z AI

Clair Obscur: Expedition 33 mocno zapisało się w historii Indie Game Awards w sposób, którego nikt się nie spodziewał. Podczas gali gra studia Sandfall Interactive sięgnęła po dwie najważniejsze statuetki wieczoru, zdobywając tytuły Gry Roku oraz Najlepszego Debiutu i sraciła je niemal natychmiast po zakończeniu ceremonii.

Kilka godzin po rozdaniu nagród w sieci zaczęły krążyć informacje dotyczące procesu produkcji gry. Producent Clair Obscur: Expedition 33, François Meurisse, potwierdził publicznie, że w trakcie prac wykorzystano generatywną sztuczną inteligencję. Ta deklaracja uruchomiła reakcję łańcuchową, ponieważ Indie Game Awards od samego początku przyjęły restrykcyjne zasady dotyczące użycia AI w zgłaszanych projektach.

Organizatorzy konkursu nie pozostawili pola do interpretacji. Regulamin jednoznacznie wyklucza gry, w których na jakimkolwiek etapie produkcji zastosowano generatywną sztuczną inteligencję. W momencie zgłoszenia Clair Obscur: Expedition 33 studio Sandfall Interactive zadeklarowało, że taki proces nie miał miejsca, dzięki czemu tytuł został dopuszczony do rywalizacji.

Regulamin silniejszy od sukcesu

W oficjalnym oświadczeniu Indie Game Awards podkreślono, że zgoda na udział w konkursie była oparta na zapewnieniach studia. Późniejsze potwierdzenie użycia zasobów generowanych przez AI zostało uznane za naruszenie zasad, niezależnie od faktu, że elementy te zostały usunięte w kolejnych aktualizacjach gry.

Komisja konkursowa uznała, że sama obecność takich zasobów w procesie produkcyjnym wystarcza do cofnięcia nominacji. Decyzja zapadła tego samego dnia, w którym odbyła się gala, i miała charakter ostateczny. Clair Obscur: Expedition 33 zostało formalnie zdyskwalifikowane, a zdobyte wcześniej statuetki unieważniono.

„W związku z potwierdzeniem przez Sandfall Interactive wykorzystania grafiki opartej na sztucznej inteligencji w produkcji w dniu premiery Indie Game Awards 2025, dyskwalifikuje to Clair Obscur: Expedition 33 z nominacji. Chociaż wspomniane zasoby zostały poprawione i gra jest wspaniała, jest to sprzeczne z obowiązującymi przepisami. W związku z tym komisja nominacyjna IGAs postanowiła oficjalnie cofnąć nagrody dla Debiutującej Gry i Gry Roku”.

Branża gier na linii frontu sporu o AI

Sprawa Clair Obscur: Expedition 33 natychmiast wywołała szeroką dyskusję w środowisku twórców gier. Dla jednych decyzja Indie Game Awards stanowi obronę pracy ludzkich zespołów kreatywnych. Dla innych jest sygnałem ostrzegawczym, pokazującym jak rygorystycznie mogą być interpretowane regulaminy w czasach, gdy narzędzia AI przenikają do niemal każdego etapu produkcji.

Kontrowersje potęguje fakt, że gra zdążyła już zdobyć uznanie krytyków i graczy, a jej jakość nie została zakwestionowana nawet przez organizatorów konkursu. Mimo to regulamin okazał się ważniejszy niż artystyczny odbiór projektu.

Nowi zwycięzcy, gorzki finał

Po dyskwalifikacji Clair Obscur: Expedition 33 nagrody zostały przyznane kolejnym tytułom z listy nominowanych. Statuetka za Najlepszy Debiut trafiła do gry Sorry We're Closed, natomiast tytuł Gry Roku otrzymał Blue Prince. 

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

Clair Obscur Expedition 33 zdyskwalifikowane z Indie Game Awards za korzystanie z AI
 0