Redakcja kontrowersyjnego portalu Polygon postanowiła znaleźć odpowiedź na pytanie - czy różnica jaką robi PlayStation 4 Pro w wyświetlaniu grafiki na PlayStation VR jest na tyle duża aby specjalnie dokupować nową wersję konsoli. Zagadnieniu przyglądał się Ben Kuchera, który pytał o zdanie wielu developerów gier na PS VR.
Różnica pomiędzy PS4 Pro a PS4 przy korzystaniu z gier na PS VR to przede wszystkim wyższa rozdzielczość renderowania gier, w przypadku gry Rez Infinite to 1920 x 1080 w przypadku Pro a 1440 x 810 jeśli chodzi o PS4. Jest to jednak rozdzielczość zanim sygnał obrazu trafi do headsetu VR - gdzie końcowa rozdzielczość jest taka sama. W Battlezone grafika początkowo renderowana jest w 1512p, a na PS4 Pro w 1890p, zanim zostanie poddana downscalingowi do 1080p - rozdzielczości wyświetlania zestawu do PS VR. Po co to wszystko, skoro i tak jesteśmy ograniczeni maksymalną rozdzielczością headsetu?
Developerzy twierdzą, że dzięki wprowadzeniu antyaliasingu i supersamplingu (podbijania rozdzielczości do wyższej niż natywna urządzenia wyświetlającego obraz) da się zauważyć wyraźniejsze efekty cząsteczkowe oraz większą ilość detali, a degradacja obrazu po przekazaniu go do wyświetlacza w headsecie jest mniej zauważalna. Co więcej, ta dodatkowa moc pozwala im bardziej realnie zniekształcać obraz, aby lepiej imitować to, jak się zachowuje ludzkie oko. Ponadto, ważna jest też kwestia tworzenia wielu niezależnych źródeł światła - w Battlezone w wersji na regularną edycję PS4 z racji braku mocy GPU zabrakło efektów świetlnych, pokazujących z której strony otrzymaliśmy obrażenia - efekt ten dostępny jest tylko na PS4 Pro. Dzięki temu usprawnieniu gracz może się bardziej wczuć w to, co się dzieje wewnątrz kokpitu czołgu i poza nim.
Kuchera podkreśla jednak, że w większości początkowych gier nie widać i nie należy się spodziewać znaczących skoków graficznych, gdy odpalimy je w PS4 Pro. Z drugiej strony dziennikarz Polygonu zaznacza, że wykorzystanie dodatkowej mocy graficznej wersji Pro nie wymaga dużych nakładów finansowych ani czasu poświęconego na development. Według Richa Maya, głównego programisty Battlezone, zbliża to proces tworzenia gier na konsole do PC, a tym samym nie różni się zbytnio od tego co twórcy gier robią na co dzień. May podkreślił, że posiadanie dwóch wersji sprzętu i tak znacznie ułatwia sprawę optymalizacji, w porównaniu do nieskończenie większej ilości konfiguracji na PC.
Ostatecznie Polygon jest zdania, że już podstawowy model PlayStation 4 świetnie sprawdza się do VR, a PlayStation 4 Pro definitywnie polepsza jakość doznań graficznych, ale na razie w niewielkim stopniu. W przyszłości sytuacja na pewno ulegnie pozytywnej zmianie - pytanie tylko jak wielkiej i zauważalnej?
Pokaż / Dodaj komentarze do: Czy kupować PS4 Pro specjalnie dla PSVR? - sprawdza Polygon