Technologia dekompresji GPU RTX IO od firmy Nvidia może okazać się małą rewolucją w świecie gier komputerowych. Nowość została przetestowana niedawno przez ekspertów z Digital Foundry, a jej skuteczność została potwierdzona podczas rozgrywki w grze Portal: Prelude RTX.
RTX IO może znacznie przyspeiszyć czas ładowania gier.
Według raportu opublikowanego przez Digital Foundry, technologia RTX IO może w znaczący sposób zmniejszyć czas ładowania gier dzięki wsparciu nowoczesnych dysków SSD. Dzięki tej innowacyjnej metodzie przesyłania danych na kartę graficzną, proces dekompresji jest teraz wykonywany przez rdzenie GPU, co skutkuje dramatycznym skróceniem czasu oczekiwania zarówno na poziomy gry, jak i wysokiej rozdzielczości tekstury. Wprowadzenie RTX IO jest równoznaczne z rewolucją w dziedzinie ładowania gier. Zamiast przesyłać dane do procesora w celu dekompresji, technologia ta umożliwia bezpośredni transfer zasobów gry z pamięci masowej do GPU. W rezultacie proces dekompresji odbywa się w znacznie szybszym tempie, co mocno zmniejsza czas oczekiwania na wczytywanie gier.
Portal: Prelude RTX, będący modyfikacją starszej gry, nie wykazuje pełni korzyści płynących z RTX IO, ponieważ oryginalna gra powstała 15 lat temu. Jednak prawdziwą próbą dla tej innowacyjnej technologii będzie gra Ratchet and Clank: Rift Apart, która ma pojawić się w przyszłym tygodniu.
Warto również podkreślić, że RTX IO to kompleksowy termin obejmujący kilka technologii ładowania i dekompresji zasobów, opartych na GPU. Firma Nvidia opracowała tę innowację na bazie formatu kompresji GDeflate, który jest otwartym standardem stworzonym przez samą firmę. Co istotne, technologia ta jest zgodna z Microsoft DirectStorage API oraz Vulkan i wykorzystuje dwa nowe rozszerzenia Vulkan firmy Nvidia. Co więcej, RTX IO nie wymaga koniecznie procesora graficznego Nvidia - wystarczy, że układ graficzny obsługuje DirectStorage lub nowe rozszerzenia Vulkan od Nvidii, aby cieszyć się korzyściami płynącymi z tej zaawansowanej technologii.
Podczas testów w grze Portal: Prelude RTX, firma Digital Foundry zanotowała niesamowity wzrost wydajności czasu ładowania, aż o około 50%! Testy przeprowadzono na Core i9-12900K oraz karcie graficznej RTX 4090 oraz dysku SSD SATA 3 o przepustowości 500 MB/s. Zgodnie z raportem opublikowanym przez Digital Foundry, bez włączonej technologii RTX IO (testując specjalnie dostosowaną wersję gry) czas ładowania gry wynosił 2,36 sekundy. Jednakże po włączeniu RTX IO gra załadowała się w niebywale krótkim czasie, zaledwie 1,16 sekundy! Co więcej, zaskakującym osiągnięciem było turbodoładowanie dysku SATA 3, co sprawiło, że wolniejszy dysk SSD stał się szybszy niż dysk NVMe.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Dekompresja GPU RTX IO drastycznie przyspiesza ładowanie gier