Denuvo: Brak zabezpieczenia DRM powoduje wielomilionowe straty twórców gier

Denuvo: Brak zabezpieczenia DRM powoduje wielomilionowe straty twórców gier

Denuvo to DRM, który swego czasu był promowany jako najskuteczniejsze narzędzie zabezpieczające gry komputerowe przed działaniem crackerów. Niestety finalnie rzeczywistość okazała się dla brutalna, a my byliśmy informowani o kolejnych grach z Denuvo na pokładzie łamanych w rekordowych czasach. Warto wspomnieć, że Syberia 3 osłaniana przez Denuvo padła po zaledwie trzech dniach. Oczywiście są tytuły, które wytrzymały znacznie dłużej, albo nadal są niezłamane. Fatalna skuteczność rzeczonego DRM to jeden problem, kolejnym w opinii piratów jest obniżanie przez Denuvo wydajności gier. Swego czasu sternik firmy odpowiadającej za powstanie tego zabezpieczenia tłumaczył, że ma ono za zadanie osłonić daną grę wyłącznie w początkowej fazie sprzedaży, a co dalej? Tego raczej nikogo nie interesuje. Teraz opublikowano raport, z którego wynika, iż brak odpowiedniego zestawu antypirackiego przynosi deweloperom wielomilionowe straty.

Zgodnie z raportem Denuvo brak zabezpieczenia antypirackiego prowadzi twórców wysokobudżetowych gier nawet do wielomilionowych strat.

Denuvo: Brak zabezpieczenia DRM powoduje wielomilionowe straty twórców gier

Firma podaje tu przykład tajemniczej gry, którą użytkownicy BitTorrenta w dwa tygodnie po premierze ściągnęli aż 355 tysięcy, z czego 12% pobrań miało miejsce pierwszego dnia. W oświadczeniu Denuvo będący właścicielem Irdeto podkreśla, że w trakcie opracowywania raportu sprawdzano częstotliwość pobierania wysokobudżetowych gier. Dodatkowo bez ochrony antypirackiej zostały one złamany w dniu swojego debiutu. Ogółem w przeciągu tych dwóch tygodni strata twórców wyniosła według Denuvo ponad 21 milionów dolarów. Irdeto zaznacza, że to właśnie pierwsze 14 dni jest najbardziej kluczowe dla gry, a 80 procent sprzedaży odbywa się właśnie w tym czasie. Jednak tak jak pisaliśmy Denuvo w wielu sytuacjach potrafi padać znacznie wcześniej, ale to nie przeszkadza autorom w jego forsowaniu. „Piractwo to zagrożenie, które mocno ugruntowało się w branży gier wideo i jak wykazało nasze badanie prowadzi do ogromnych strat finansowych. Mając to na uwadze ważne, aby wydawcy wdrażali sprawdzone zabezpieczenia, które sprawią, że ich produkty są trudniejsze do złamania" - powiedział Reinhard Blaukovitsch, Managing Dyrektor Denuvo.

Ciężko nie zgodzić się z tezą Denuvo jakoby brak solidnego narzędzia antypirackiego powodował straty finansowe. Pojawienie się wyczekiwanej przez wielu fanów gry w odmętach torrentów powoduje, że po pobraniu rezygnują oni z zakupu legalnej kopii. Równie duże znaczenie odgrywa także jakość konkretnego tytułu, ponieważ przykład serii Wiedźmin idealnie obrazuje, że gra może wygenerować miliony przychodów bez obecności jakiegokolwiek narzędzia DRM. Z drugiej strony mamy też tytułu nastawione na rozgrywkę wieloosobową i w takim przypadku posiadanie pirackiego egzemplarza nie ma większego sensu.

Komentarze do: Denuvo: Brak zabezpieczenia DRM powoduje wielomilionowe straty twórców gier