Nowa wersja DirectX stawia na zaawansowany Path Tracing. Efekty są niesamowite

Nowa wersja DirectX stawia na zaawansowany Path Tracing. Efekty są niesamowite

Po latach rozwoju i licznych zapowiedziach, ray tracing w czasie rzeczywistym stał się standardem w grach AAA. Teraz jednak uwaga branży skupia się na jego bardziej zaawansowanej formie Path Tracingu, czyli pełnym śledzeniu promieni, które wynosi jakość odbić i oświetlenia w grach komputerowych na jeszcze wyższy poziom.

Path Tracing to technika renderowania, która odwzorowuje światło w sposób niemal fotorealistyczny, obliczając ścieżki promieni świetlnych w znacznie bardziej złożony sposób niż klasyczny ray tracing. Dzięki temu osiągane są niezwykle realistyczne efekty oświetlenia, odbić i przezroczystości, czego przykłady widzieliśmy już w Cyberpunk 2077: Overdrive Edition, Alan Wake 2, czy Indiana Jones i Wielki Krąg.

Path Tracing wymaga gigantycznej mocy obliczeniowej GPU.

Problem? Path Tracing wymaga gigantycznej mocy obliczeniowej GPU. Dlatego jego praktyczne zastosowanie stało się możliwe dopiero dzięki nowoczesnym technologiom wspomaganym przez sztuczną inteligencję, takim jak: DLSS Super Resolution, Ray Reconstruction, Frame Generation czy Neural Rendering.

NVIDIA, AMD, Intel i Microsoft tworzą wspólny front technologiczny

Choć NVIDIA zdominowała dotychczasowy rozwój ray tracingu, to Path Tracing nie jest już zarezerwowany wyłącznie dla jej sprzętu. Microsoft, w ścisłej współpracy z AMD, Intelem i Qualcommem, rozwija standard DirectX Raytracing 1.2 (DXR 1.2). Nowe funkcje, takie jak Opacity Micromaps (OMMs), pozwalają na inteligentniejsze przetwarzanie przezroczystości w scenach 3D i zwiększają wydajność ray tracingu nawet 2,3-krotnie.

F1

W zeszłym tygodniu Microsoft wydał dwie wersje DirectX Agility SDK: 1.616 (wersja stabilna) oraz 1.717 (wersja preview). Pierwsza zawiera wspomniane OMMs, a druga rozszerza możliwości o Cooperative Vectors (podstawa dla renderowania neuronowego) i Shader Execution Reordering (SER) (technika optymalizacji kolejności wykonywania shaderów, znana z kart NVIDIA RTX 40). Technologie te będą wkrótce szeroko wykorzystywane przez twórców gier, a także wspierane przez nowe układy GPU, jak np. NVIDIA GeForce RTX 50.

AMD również w grze - AI w FSR 4 i partnerstwo z Sony

Na tegorocznych targach Computex, AMD zapowiedziało integrację technologii opartych na AI z nową wersją FSR 4 (FidelityFX Super Resolution). We współpracy z Sony firma planuje wdrożenie tych rozwiązań także na przyszłej konsoli PlayStation 6, co oznacza, że Path Tracing z AI wkroczy nie tylko na pecety, ale i do świata konsol.

Obserwuj nas w Google News

Tagi

GamingGry

Pokaż / Dodaj komentarze do: Nowa wersja DirectX stawia na zaawansowany Path Tracing. Efekty są niesamowite

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł