Szykuje się przełom w grafice. Microsoft zapowiedział DirectX Raytracing 1.2

Szykuje się przełom w grafice. Microsoft zapowiedział DirectX Raytracing 1.2

Microsoft współpracuje z liderami branży kart graficznych nad zapewnieniem szerokiej dostępności DirectX Raytracing 1.2. Nowa wersja API ma gwarantować przede wszystkim znacząco lepszą wydajność.

Microsoft zapowiedział kolejną nowość. Tym razem gigant z Redmond ma ważne informacje dla graczy. Podczas GDC 2025 firma ogłosiła DirectX Raytracing (DXR) 1.2. Ulepszona wersja API ma przynieść "przełomowe ulepszenia wydajności i zapierającą dech w piersiach jakość obrazu". Co dokładnie nas czeka?

DirectX Raytracing 1.2 wprowadza dwie technologie, które są określane przez Microsoft jako rewolucyjne.

Microsoft podjął współpracę w kwestii DXR 1.2 z gigantami branży, czyli Intelem, NVIDIĄ, AMD oraz Qualcommem. Zdecydowano się również połączyć siły ze studiami gier, jak chociażby Remedy Entertainment. Celem było pokazanie, jak ulepszenia płynące z DXR 1.2 mogą zdefiniować na nowo immersję graficzną w grach na PC z systemem Windows.

Dwie kluczowe technologie zapewniają wzrost wydajności

DirectX Raytracing 1.2 wprowadza dwie technologie, które są określane przez Microsoft jako rewolucyjne. Pierwsza z nich, czyli mikromapy krycia (opacity micromaps) optymalizuje geometrię poddaną testom alfa. Dzięki temu możliwa jest nawet 2,3-krotna poprawa wydajności w grach wykorzystujących path tracing. Microsoft wyjaśnia, że technologia mikromap krycia w efektywny sposób zarządza danymi o kryciu redukując liczbę wywołań shaderów. Zwiększa się tym samym wydajność renderowania, a jakość oprawy wizualnej nie ulega pogorszeniu.

Drugą z najważniejszych technologii jest zmiana kolejności wykonywania shaderów (shader execution reordering). Za sprawą inteligentnego grupowania wykonywania shaderów zwiększa się wydajność. Według Microsoftu w niektórych przypadkach jest nawet 2-krotnie lepiej.

NVIDIA zapowiedziała już wsparcie

NVIDIA zapewniła już, że planuje dodać wsparcie dla DXR 1.2 w swoich sterownikach dla kart graficznych GeForce RTX (prawdopodobnie wszystkich od serii RTX 20). Microsoft współpracuje także z AMD, Intelem i Qualcommem, aby również i oni zapewnili szerokie zastosowanie nowego DXR. Oficjalna wersja poglądowa DirectX Raytracing 1.2 ma być dostępna już w kwietniu. Jesteśmy bardzo ciekawi, jak nowość od Microsoftu będzie działać w praktyce.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Szykuje się przełom w grafice. Microsoft zapowiedział DirectX Raytracing 1.2

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł