Doom to gra, która ma zdolność do działania na niemal każdym urządzeniu wyposażonym w ekran. O tym, że uruchomiono go na kolejnym, nietypowym i niezwiązanym z gamingiem sprzęcie pisano już wielokrotnie. Ile jednak kultowa strzelanka jest w stanie działać bez przerwy? Okazuje się, że długo.
Pewien gracz postanowił przeprowadzić eksperyment i sprawdzić jak długo Doom jest w stanie działać bez wyłączenia i okazuje się, iż dość długo, a licznik zatrzymał się na 2,5 roku. Eksperyment przeprowadził użytkownik minki, który zaintrygował się tym, jak silnik gry radzi sobie z odtwarzaniem krótkich zapisów.
Doom był odpalony przez 2,5 roku
Zauważył, że zmienna odpowiedzialna za śledzenie demonów zwiększa się w nieskończoność. Z tego powodu po bardzo długim czasie liczba ta mogłaby osiągnąć swój limit i spowodować przepełnienie, co prowadziłoby do awarii gry. Teoretycznie obliczenia wskazywały, że do przepełnienia może dojść po około 2,5 roku nieprzerwanego działania.

Źródło: minki
Aby sprawdzić tę teorię, minki postanowił uruchomić Dooma na małym PDA, które było zasilane przez UPS. Po 2,5 roku gry bez przerwy, na ekranie pojawił się komunikat o błędzie "Fatal Error", co było wynikiem wspomnianego przepełnienia.
To zjawisko nie jest wyjątkowe tylko dla Dooma. Okazuje się, że podobne problemy występują także w innych retro grach. Na przykład, w Crash Bandicoot 3 licznik czasu zwiększa się 30 razy na sekundę i resetuje się dopiero, gdy gracz umrze.
Jeden z graczy zostawił grę włączoną na prawie 2,5 roku, co spowodowało przepełnienie licznika. Gra zaczęła działać dziwnie – postacie poruszały się wstecz, a pułapki przestały działać.
Z kolei w Final Fantasy 9 w grze znajduje się miecz, który można zdobyć tylko wtedy, gdy gracz dotrze do pewnej lokacji w mniej niż 12 godzin. Jeśli gra była włączona przez dwa lata, licznik wewnętrzny gry przepełnił się, co pozwalało zdobyć miecz szybciej.
Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśnienie jest proste
Wynika to z faktu, że starsze gry używały liczników o ograniczonej pojemności do śledzenia upływającego czasu i wydarzeń w grze. Często korzystano z 16-bitowych lub 32-bitowych liczników, które zwiększały się z każdym "tyknięciem" gry.
Na przykład, licznik 16-bitowy może przechowywać wartości tylko do 32 767, a licznik 32-bitowy – do 4 294 967 295. Kiedy licznik przekroczy ten limit, następuje przepełnienie – czyli liczba wraca do zera lub pojawia się błąd, w zależności od tego, jak zaprogramowano grę.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Gracz zostawił działający komputer na 2,5 roku. Doom pokazał swoją słabość