Gracz zostawił działający komputer na 2,5 roku. Doom pokazał swoją słabość

Gracz zostawił działający komputer na 2,5 roku. Doom pokazał swoją słabość

Doom to gra, która ma zdolność do działania na niemal każdym urządzeniu wyposażonym w ekran. O tym, że uruchomiono go na kolejnym, nietypowym i niezwiązanym z gamingiem sprzęcie pisano już wielokrotnie. Ile jednak kultowa strzelanka jest w stanie działać bez przerwy? Okazuje się, że długo.

Pewien gracz postanowił przeprowadzić eksperyment i sprawdzić jak długo Doom jest w stanie działać bez wyłączenia i okazuje się, iż dość długo, a licznik zatrzymał się na 2,5 roku. Eksperyment przeprowadził użytkownik minki, który zaintrygował się tym, jak silnik gry radzi sobie z odtwarzaniem krótkich zapisów.

Doom był odpalony przez 2,5 roku

Zauważył, że zmienna odpowiedzialna za śledzenie demonów zwiększa się w nieskończoność. Z tego powodu po bardzo długim czasie liczba ta mogłaby osiągnąć swój limit i spowodować przepełnienie, co prowadziłoby do awarii gry. Teoretycznie obliczenia wskazywały, że do przepełnienia może dojść po około 2,5 roku nieprzerwanego działania.

Doom
Źródło: minki

Aby sprawdzić tę teorię, minki postanowił uruchomić Dooma na małym PDA, które było zasilane przez UPS. Po 2,5 roku gry bez przerwy, na ekranie pojawił się komunikat o błędzie "Fatal Error", co było wynikiem wspomnianego przepełnienia.

To zjawisko nie jest wyjątkowe tylko dla Dooma. Okazuje się, że podobne problemy występują także w innych retro grach. Na przykład, w Crash Bandicoot 3 licznik czasu zwiększa się 30 razy na sekundę i resetuje się dopiero, gdy gracz umrze.

Jeden z graczy zostawił grę włączoną na prawie 2,5 roku, co spowodowało przepełnienie licznika. Gra zaczęła działać dziwnie – postacie poruszały się wstecz, a pułapki przestały działać.

Z kolei w Final Fantasy 9 w grze znajduje się miecz, który można zdobyć tylko wtedy, gdy gracz dotrze do pewnej lokacji w mniej niż 12 godzin. Jeśli gra była włączona przez dwa lata, licznik wewnętrzny gry przepełnił się, co pozwalało zdobyć miecz szybciej.

Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśnienie jest proste

Wynika to z faktu, że starsze gry używały liczników o ograniczonej pojemności do śledzenia upływającego czasu i wydarzeń w grze. Często korzystano z 16-bitowych lub 32-bitowych liczników, które zwiększały się z każdym "tyknięciem" gry.

Na przykład, licznik 16-bitowy może przechowywać wartości tylko do 32 767, a licznik 32-bitowy – do 4 294 967 295. Kiedy licznik przekroczy ten limit, następuje przepełnienie – czyli liczba wraca do zera lub pojawia się błąd, w zależności od tego, jak zaprogramowano grę.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Gracz zostawił działający komputer na 2,5 roku. Doom pokazał swoją słabość

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł