Druga generacja architektury AMD RDNA otrzyma wsparcie dla ray tracingu

Druga generacja architektury AMD RDNA otrzyma wsparcie dla ray tracingu

AMD właśnie zapowiedziało swoje pierwsze karty graficzne z serii Radeon RX 5700, które bazują na układach Navi i zupełnie nowej architekturze RDNA. Część osób może poczuć się rozczarowana faktem, że te nie oferują sprzętowego wsparcia dla technologii ray tracing, tym bardziej, że takowe ma być oferowane przecież w konsolach od Sony (PS5) oraz Microsoftu (Xbox Scarlett), które także napędzane będą przez Navi. AMD potwierdziło jednak, że następna generacja ich architektury graficznej, czyli RDNA 2, oparta o litografię 7 nm+ dostarczy już hardware’ową akcelerację ray tracingu w kartach graficznych Radeon. Warto bowiem przypomnieć, że śledzenie promieni w czasie rzeczywistym wprowadzone zostało przez NVIDIĘ w ubiegłym roku, wraz z grafikami GeForce RTX. AMD nieco inaczej podchodzi jednak do tematu i najpierw chce zadbać o cały ekosystem, co jest o tyle istotne, że w przypadku ostatnich kart Zielonych, gry obsługujące ray tracing policzyć można na palcach jednej ręki, więc gracze przepłacają za coś, z czego nie korzystają (lub korzystają w znikomym stopniu).

AMD zakłada, że do śledzenia promieni w zakresie całej sceny wykorzystywana będzie chmura.

Graficzna architektura RDNA to bezpośredni następca technologii Graphics Core Next (GCN), która przez wiele lat napędzała karty graficzne AMD. Powstała ona od podstaw, tak samo jak było to kilka lat temu z Zen, które zastąpiło architekturę Bulldozer na rynku procesorów. Tak więc nowe 7 nm GPU Czerwonych oferować mają duży skok wydajnościowy względem poprzedników, ale trzeba pamiętać, że technologia ta dopiero nabiera rozpędu, dlatego w przyszłym roku doczekamy się jej kolejnej odsłony w postaci RDNA 2, które bazować będzie już na usprawnionej 7 nm litografii, czyli 7nm+  od TSMC, gdzie wykorzystany zostanie ekstremalnie daleki ultrafiolet (EUV). Wraz z drugą generacją RDNA doczekamy się też sprzętowego wsparcia dla ray tracingu w kartach graficznych AMD. Na chwilę obecną GPU GCN i RDNA mogą obsłużyć śledzenie promieni jedynie za pomocą systemów Radeon Rays (dla twórców) i ProRender (dla deweloperów), ale w obu przypadkach do obliczeń wykorzystywane są shadery dostępne na układzie.

Radeon RX 5700 XT i RX 5700 już oficjalnie. Cena, data premiery i wydajność

Kolejna implementacja RDNA ma ewoluować w taki sposób, by zapewnić akcelerację sprzętową dla „wybranych efektów oświetlenia w trakcie rozgrywki”. Wygląda więc na to, że akcelerowane będą tu wybrane techniki DXR dla oświetlenia, podobnie jak ma to miejsce w kartach GeForce RTX, gdzie wykorzystuje się konwencjonalny rasteryzowany rendering w połączeniu z ray tracingiem. Co ciekawe, wizja AMD zakłada, że do śledzenia promieni w zakresie całej sceny wykorzystywana będzie chmura, co oznacza, że Czerwoni na chwilę obecną rozwoju PC nie są w stanie sobie samodzielnie poradzić sobie z ray tracingiem w pełnym wymiarze. W jaki sposób wykorzystywana ma tu być chmura? Tego nie wiemy, ale zapewne w nieodległej przyszłości poznamy więcej szczegółów.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Druga generacja architektury AMD RDNA otrzyma wsparcie dla ray tracingu

 0