Duże problemy w outsourcingu w Indiach. Hindusów zastąpią chatboty?

Duże problemy w outsourcingu w Indiach. Hindusów zastąpią chatboty?

W 2022 roku czterej najwięksi dostawcy usług IT w Indiach walczyli z wysokim wskaźnikiem utraty pracowników. Od tego czasu zatrudnienie u nich zostało wstrzymane, a obecnie martwią się, że nawet pozostali pracownicy nie będą mieli zajęcia.

W IV kwartale 2023 roku Tata Consultancy Services (TCS) ogłosiło swoje wyniki, gdzie dyrektor finansowy Samir Seksaria powiedział, że rok finansowy 2023 był rokiem przejściowym, ponieważ wyzwania po stronie podaży osłabły, a zmniejszone przez pandemię podróże i wydatki uznaniowe unormowały się. Mimo to, firma zdołała poradzić sobie z tą zmianą bez spowalniania inwestycji w swoich ludzi, badania, innowacje oraz własność intelektualną. W ciągu roku kończącego się 31 marca outsourcer zatrudnił netto ponad 22 000 pracowników, jednak tylko 821 z nich zostało pozyskanych w ostatnim kwartale, co jest znacznie poniżej typowego wskaźnika zatrudnienia. Dyrektorzy z Tata Consultancy Services (TCS) oznajmili, że restrukturyzują model operacyjny firmy, aby zmniejszyć koszty, w tym większe poleganie na pracownikach tymczasowych. Dyrektor generalny Rajesh Gopinathan tłumaczył, że stosowanie takiego zatrudnienia wynikało z różnych ograniczeń w podróżowaniu i wyzwaniach po stronie podaży na lokalnym rynku. "Strukturalnie i systematycznie przechodzimy do powrotu do naszego bardziej preferowanego modelu operacyjnego, w którym około pięciu procent do ośmiu procent naszej siły roboczej na miejscu jest pracownikami warunkowymi".

Indyjskie firmy outsourcingowe mają coraz większy problem z pracownikami. Nie pomagają ani groźby, zakazy pracy na czarno, ani zakazy pracy u konkurencji. Wskaźniki odejść sięgają 20 procent. Jednocześnie coraz popularniejszym rozwiązaniem stają się chatboty.

Dyrektor ds. personalnych Milind Lakkad dodał, że firma "honoruje wszystkie oferty pracy" - działanie, którego konkurent Wipro rzekomo nie zrobił. W lutym zatrudnieni na poziomie podstawowym w Wipro mieli tylko cztery dni na podjęcie decyzji, czy chcą przyjąć 46-procentową obniżkę wynagrodzenia w zamian za natychmiastowe zatrudnienie. Firma została również oskarżona o zmuszanie niedoszłych pracowników do ponownego odbycia wielomiesięcznego, niepłatnego szkolenia przed uhonorowaniem oferowanych stanowisk. Gigant usługowy zmniejszył liczbę pracowników o 3611 w całym kwartale. Zatrudnienie na koniec IV kwartału 2023 roku wyniosło 343 234 osoby. Zatrudnienie netto w tym roku spadło nawet po zatrudnieniu 51 000 nowych pracowników.

HCL, kolejny gigant branży zauważa jednak, że zatrudnienie 26 374 nowych pracowników w roku budżetowym 2023 było najwyższe w historii firmy. Jednak pomimo wzrostu liczby nowych pracowników, łączna liczba pracowników wynosząca 225 944 wynosiła o 11 100 mniej niż rok wcześniej. Firma prezentuje również zmniejszoną liczbę transakcji, co może uzasadniać redukcję. HCL i Wipro miały najniższy wskaźnik odejść w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy spośród czterech outsourcerów IT, odpowiednio 19,5 i 19,2 procent. Infosys, czwarty gigant outsorcingu,  miał najwyższy wskaźnik odejść - 20,9%, a TCS 20,1%.

W 2023 roku, połowa z czterech największych outsourcerów IT przyznała, że zaczęła korzystać z generatywnej sztucznej inteligencji m.in. w rozmowach o zarobkach. Tata Consultancy Services (TCS) wdrożył wewnętrzny program pilotażowy, podczas gdy Infosys już wprowadził go do aktywnych produktów. Dyrektor generalny Infosys, Salil Parekh, oświadczył, że wykorzystują możliwości generatywnej sztucznej inteligencji dla swoich klientów i wewnątrz firmy, a także prowadzą aktywne projekty z klientami, którzy korzystają z platform generatywnej sztucznej inteligencji, aby zająć się konkretnymi obszarami ich działalności. Firma szkoli swoje platformy generatywnej sztucznej inteligencji typu open source w swoich wewnętrznych bibliotekach programistycznych i oczekuje, że generatywna sztuczna inteligencja przyniesie więcej możliwości pracy z ich klientami i poprawi produktywność firmy.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Duże problemy w outsourcingu w Indiach. Hindusów zastąpią chatboty?

 0