Zgodnie z najnowszym badaniem Amerykańskiego Stowarzyszenia Samochodowego (AAA), dwie trzecie kierowców obawiają się samochodów autonomicznych, a 24 procent respondentów nie wie co o tym myśleć.
Warto zaznaczyć, że na rynku obecnie nie ma samochodów w pełni autonomicznych. Badanie przeprowadzone przez firmę AAA miało na celu zbadanie zmian w podejściu kierowców do samochodów autonomicznych na przestrzeni czasu. Zauważono istotne zmiany między latami 2023-2024 a latami 2021-2022. Dane z badania pokazują, że odsetek respondentów, którzy „mają obawy” wobec samochodów autonomicznych, początkowo wynosił 54 proc. w 2021 r., a następnie wzrósł do 55 proc. w 2022 r. Jednakże w 2023 r. odnotowano drastyczny skok, osiągając 68 procent, aby w bieżącym roku spadek do 66 procent.
Konsumenci często mają błędne przekonanie, że istnieją już pojazdy, które mogą samodzielnie poruszać się w każdym miejscu i w każdej sytuacji. Jest to jednak błędne przekonanie.
Greg Brannon, dyrektor ds. badań motoryzacyjnych w AAA, zauważył, że firma nie spodziewa się gwałtownych zmian zaufania w stosunku do samochodów autonomicznych. „Chociaż biorąc pod uwagę liczbę głośnych wypadków, które miały miejsce w wyniku nadmiernego polegania na obecnych technologiach pojazdów, nie jest to całkowicie zaskakujące” – stwierdził.
Firma twierdzi, że chociaż samochody autonomiczne stają się coraz bardziej niezawodne i poczyniono dalsze postępy, pozostaje wiele do zrobienia, aby „budować zaufanie społeczne i wiedzę na temat powstających technologii pojazdów”. Firmy zaangażowane w rozwój pojazdów autonomicznych również muszą popracować nad „rozproszeniem zamieszania wokół pojazdów zautomatyzowanych”.
Rzeczniczka AAA Adrienne Woodland powiedziała: „Obawy wynikają głównie z licznych, dobrze nagłośnionych wypadków, w których kierowcy stracili życie w wypadkach samochodowych, ponieważ wmówiono im, że ich pojazd może sam prowadzić. Chociaż obecnie na drogach nie ma pojazdu, który mógłby bezpiecznie sam prowadzić, istnieją technologie pojazdów, które mogą poprawić bezpieczeństwo kierowcy, o ile kierowca pozostaje w pełni zaangażowany za kierownicą”.
Niejasności mogą dotyczyć także terminów używanych przez producentów samochodów do opisywania programów wspomagających kierowcę. Na przykład badanie wykazało, że 22 procent Amerykanów oczekuje, że systemy wspomagania kierowcy będą w stanie samodzielnie prowadzić samochód bez nadzoru, ze względu na takie nazwy jak ProPILOT, Pilot Assist i Autopilot. Brannon stwierdził, że potrzebne jest więcej zrozumienia i wysiłku, aby pomóc społeczeństwu zrozumieć możliwości pojazdu. „AAA stara się współpracować z producentami samochodów, aby zapewnić większą spójność w całej branży. Razem możemy pomóc konsumentom zrozumieć rodzaj technologii, w jaką wyposażony jest ich pojazd, a także sposób, kiedy i gdzie korzystać z tych systemów, co ostatecznie zbuduje zaufanie do pojazdów przyszłości” – powiedział.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Dwie trzecie kierowców obawiają się samochodów autonomicznych