Elden Ring w końcu z obsługą ray tracingu, ale gracze narzekają

Elden Ring w końcu z obsługą ray tracingu, ale gracze narzekają

Elden Ring otrzymał nową aktualizację, która przynosi między innymi obsługę ray tracingu w tej niezwykle popularnej grze RPG na PC, PS5 i Xboksie Series X. Niestety efekt okazał się rozczarowujący dla wielu graczy. 

Patch w wersji 1.09 wprowadza ray tracing, który można włączyć w ustawieniach gry. Dla graczy PC stosowną opcję znaleźć można w opcjach graficznych, gdzie znajdziemy ustawienie jakości śledzenia promieni, z kolei na konsolach ray tracing ukryto w obszarze Opcje gry. Włączenie tej funkcji, jak można się spodziewać, powoduje znaczący spadek liczby klatek na sekundę, tym bardziej że gra na PC nie obsługuje DLSS (lub FSR).

W sieci wysypało komentarzy od graczy, którzy nie widzą żadnej (lub znaczącej) różnicy przy włączonym lub wyłączonym ray tracingu w Elden Ring.

Istnieją różne wymagania systemowe dla ray tracingu i na PC potrzebujemy co najmniej procesora Intel Core i5-10600K lub AMD Ryzen 5 3600XT, 16 GB systemowej pamięci RAM i co najmniej grafiki NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti (8 GB) lub AMD Radeon RX 6700 XT (12 GB). Zalecane ustawienia graficzne dla osób korzystających z tego minimalnego poziomu sprzętowego to rozdzielczość Full HD (1080p) z niską jakością ustawień graficznych i niskim ray tracingiem. 

Zalecana specyfikacja PC zwiększa wymagania procesora do Intel Core i7-10700K lub AMD Ryzen 7 3800XT, a karty graficznej do NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti (8 GB) lub AMD Radeon RX 6900 XT (16 GB). Wymaga również systemu Windows 11, a nie Windows 10, i to do pracy w rozdzielczości 1080p z ustawieniami wysokiej jakości grafiki (i wysokim ray tracingiem).

Wiele osób może więc zadawać sobie pytanie, czy gra w ogóle jest warta świeczki? Odpowiedź na to pytanie może być trudna, a nawet kontrowersyjna, ponieważ w sieci wysypało komentarzy od graczy, którzy nie widzą żadnej (lub znaczącej) różnicy przy włączonym lub wyłączonym ray tracingu.

Jest jednak coś, na co należy zwrócić szczególną uwagę w przypadku graczy konsolowych, na co zresztą wskazuje Digital Foundry. Mianowicie, że jeśli nie widzimy różnicy na PS5 lub Xbox Series X, uruchomienie ray tracingu wymaga czegoś więcej niż tylko włączenia tej opcji w grze. Po przestawieniu przełącznika na ray tracing nic się nie zmieni w grze. W tym przypadku trzeba jeszcze wyjść z powrotem do ekranu tytułowego, a następnie ponownie załadować zapisaną grę – tylko wtedy otrzymamy śledzenie promieni w całej okazałości.

Mimo to nadal wiele osób wyraża niezadowolenie z jakości ray tracingu i dotyczy to również wersji PC. Niektórzy uważają, że ray tracing jest raczej zbyt subtelny i ogólnie rozczarowujący, a także pojawiają się skargi, że sprawia, iż obiekty wyglądają na trochę rozmyte.

Jest to wstępna implementacja, więc twórcy mogą jeszcze wprowadzić pewne zmiany i udoskonalić ray tracing w Elden Ring w przyszłości. Poza tym pojawiają się też głosy zadowolonych graczy, więc lepiej samemu sprawdzić w grze. 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Elden Ring w końcu z obsługą ray tracingu, ale gracze narzekają

 0