Europol usunął ekstremistyczne treści z gier


Europol usunął ekstremistyczne treści z gier

Europol poinformował o akcji, w ramach której pomógł 8 krajom zidentyfikować i usunąć materiały propagandowe związane z terroryzmem, rasizmem oraz ksenofobią, które były dostępne na platformach gamingowych. Udział w tej akcji wzięły Dania, Finlandia, Niemcy, Luksemburg, Holandia, Portugalia, Hiszpania i Wielka Brytania.

W ramach działań, które miały miejsce w 2024 roku, lecz poinformowano o nich dopiero teraz, odkryto tysiące linków prowadzących do nielegalnych treści w sieci. Według Europolu skasowano 5408 odnośników związanych z dżihadystami, 1070 linków prowadzących do treści skrajnie prawicowych i terrorystycznych oraz 105 linków do materiałów o charakterze rasistowskim i ksenofobicznym. Niestety sam proces tworzenia i rozpowszechniania tego typu treści jest bardzo skomplikowany.

Europol walczy z radykalizacją w grach online

Jeżeli chodzi o sposób działania przestępców, to takie materiały są udostępniane w grach sieciowych z wykorzystaniem czasu. Przestępcy tworzą zresztą te treści również z wykorzystaniem gier. Jak zaznacza Europol, istnieją różne metody, a do takich działań służą nie tylko gry, ale też media społecznościowe. Odgrywane są m.in. sceny ataków terrorystycznych, strzelanin w szkołach lub egzekucji w grach, które są następnie edytowane i publikowane w sieci.

Europol pomógł w usunięciu tysięcy materiałów propagujących m.in. terroryzm, które były publikowane na platformach gamingowych.

Niepokojący jest również fakt rekrutowania nieletnich graczy do grup ekstremistycznych, jak również prowadzenia transmisji na żywo rzeczywistych ataków i samobójstw. Europejskie służby obserwują platformy związane z grami już od dawna. Powodem są terroryści oraz przestępcy, którzy coraz częściej korzystają z tych rozwiązań.

Europol zapowiedział, że szczegółowy raport związany ze wspomnianymi działaniami będzie opublikowany wkrótce.

Jak gry stały się narzędziem radykalizacji

W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się doniesienia o wykorzystywaniu gier komputerowych i platform gamingowych do celów radykalizacyjnych. Niektóre organizacje terrorystyczne, takie jak ISIS korzystały z gier komputerowych do szerzenia swojej ideologii. Pojawiły się przypadki, gdzie grupy ekstremistyczne zamieszczały materiały w popularnych grach. Przykładowo w 2016 roku w Minecrafcie odkryto obrazy i teksty, które propagowały ideologię ISIS.

Media społecznościowe również nie są wolne od takich treści

Również YouTube, Twitch czy Facebook mogą nie być wolne od tego rodzaju treści. W 2019 roku terroryści z tzw. „Nowej Zelandii” wykorzystali transmisję na żywo na Facebooku, aby transmitować atak na meczet w Christchurch. Nie ma to wprawdzie nic wspólnego ze światem gamingu, ale obrazuje, że też platformy społecznościowe nie są wolne od terrorystów.

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

Europol usunął ekstremistyczne treści z gier
 0