Ford miałby świetny rok, gdyby nie elektryki. Straty działu EV są ogromne

Ford miałby świetny rok, gdyby nie elektryki. Straty działu EV są ogromne

Ford opublikował wyniki finansowe za III kwartał 2024 r., przekraczając oczekiwania Wall Street zarówno pod względem przychodów, jak i zysku na akcję. Wzrost przychodów i sprzedaży został jednak przyćmiony przez ogromne straty w segmencie pojazdów elektrycznych, które wpłynęły na ogólne zyski firmy. Choć ogólny wynik finansowy jest pozytywny, dalsze inwestycje w rozwój EV sprawiają, że Ford nadal walczy o rentowność.

W trzecim kwartale Ford odnotował 46 miliardów USD przychodów, przekraczając prognozy analityków na poziomie 45,2 miliarda USD. Zysk na akcję wyniósł 0,49 USD, również przewyższając oczekiwania (0,42 USD). To dziesiąty z rzędu kwartał wzrostu przychodów rok do roku, jednak dochód netto spadł o 25% do 900 milionów USD. Przyczyną mniejszego zysku netto były „wydatki związane z pojazdami elektrycznymi” w wysokości 1 miliarda USD, wynikająca ze zmiany strategii rozwoju EV. Mimo że koszty materiałów i akumulatorów spadły o około 1 miliard USD, co nieco złagodziło wpływ inwestycji, skala wydatków na rozwój elektrycznych modeli nadal mocno obciąża bilans Forda.

Ford przewyższył oczekiwania dotyczące zysków w trzecim kwartale, ale straty w segmencie pojazdów elektrycznych przyćmiewają wszelkie sukcesy.

Sprzedaż EV Forda rośnie, ale rywalizację wygrywa GM

Ford odnotował 12% wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych w USA, sprzedając 23 509 EV w trzecim kwartale. Jednak GM, które sprzedało 32 095 pojazdów, z łączną roczną sprzedażą EV wynoszącą 70 450 sztuk, pozostaje na prowadzeniu. Ford zakończył dziewięć miesięcy z wynikiem 67 689 sprzedanych pojazdów elektrycznych, co świadczy o rosnącej, ale wciąż niedostatecznej dynamice, by dorównać GM na polu elektromobilności.

Jednostka Ford Pro, odpowiadająca za sprzedaż i rozwój produktów komercyjnych i oprogramowania, nadal stanowi istotny filar wzrostu. Wzrost przychodów o 13% i 9% wyższy wolumen sprzedaży przełożyły się na 1,8 miliarda USD zysku operacyjnego i marżę EBIT na poziomie 11,6%. Ford widzi przyszłość firmy w oparciu o segment komercyjny i cyfrowe rozwiązania dla floty, które już teraz przynoszą stabilny zysk.

Straty Modelu e – kluczowy problem na drodze do rentowności EV

Segment Model e, odpowiedzialny za rozwój EV, odnotował w trzecim kwartale stratę rzędu 1,2 miliarda USD, a skumulowane straty od początku roku wynoszą już 3,7 miliarda USD. Ford szacuje, że w 2024 r. straci na działalności Modelu e łącznie od 5 do 5,5 miliarda USD, co znacząco wpływa na prognozy rentowności EV.

Jim Farley, CEO Forda, odniósł się do wyzwań związanych z transformacją w stronę elektromobilności: „Dzięki Ford+ jesteśmy w silnej pozycji, aby sprostać wyzwaniom tej branżowej rewolucji”. Farley podkreślił także znaczenie dalszych inwestycji w oprogramowanie i nowe generacje EV jako kluczowe działania, które mają zapewnić firmie konkurencyjność na przyszłym rynku.

Ford przewiduje skorygowany zysk operacyjny EBIT na poziomie około 10 miliardów USD na koniec 2024 roku, co plasuje firmę na dolnej granicy prognozowanego przedziału 10–12 miliardów USD. Po ogłoszeniu wyników akcje Forda spadły o prawie 5%, gdyż inwestorzy oczekiwali optymistyczniejszych prognoz dla segmentu EV.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Ford miałby świetny rok, gdyby nie elektryki. Straty działu EV są ogromne

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł