Ford chce podsłuchiwać rozmowy i wyświetlać reklamy w aucie

Ford chce podsłuchiwać rozmowy i wyświetlać reklamy w aucie

Ford ogłosił zatwierdzenie nowego patentu, który może zrewolucjonizować sposób, w jaki marki komunikują się z kierowcami i pasażerami.

System „prezentacji reklam w pojeździe” ma na celu wyświetlanie spersonalizowanych reklam na ekranach informacyjno-rozrywkowych samochodów, wykorzystując dane o podróżach oraz analizę rozmów telefonicznych w pojeździe. Chociaż Ford stara się minimalizować kontrowersje, sugerując, że patent nie odzwierciedla ich przyszłych planów biznesowych, technologia ta budzi liczne pytania dotyczące prywatności i etyki.

Ford zgłasza kontrowersyjny patent na spersonalizowane reklamy w samochodach: Przyszłość czy naruszenie prywatności?

Nowa era reklamy w samochodach

Patent zatytułowany „System prezentacji reklam w pojeździe” został oficjalnie zatwierdzony w zeszłym miesiącu i przedstawia wizję, w której reklamy są dynamicznie dostosowywane do potrzeb i zachowań użytkowników samochodów. Według dokumentów patentowych, system ma zdolność analizowania rozmów między pasażerami, identyfikowania słów kluczowych oraz fraz wskazujących na miejsca docelowe podróży. Na podstawie tych informacji, system może wyświetlać reklamy najbardziej odpowiadające aktualnym potrzebom pasażerów.

„Na przykład może to obejmować słuchanie rozmów między pasażerami pojazdu” – cytuje patent MotorTrend. „Rozmowy można analizować pod kątem słów kluczowych lub fraz, które mogą wskazywać, dokąd pasażerowie jadą”.

Technologia w służbie reklamodawców

Oprócz analizy rozmów, system reklamowy proponuje wykorzystanie danych o miejscu docelowym, aby prezentować odpowiednie reklamy. Przykładowo, jeśli system przewiduje, że samochód kieruje się do supermarketu, na ekranie infotainment mogą pojawić się reklamy produktów dostępnych w pobliskim sklepie. Dodatkowo, patent opisuje możliwość inteligentnego planowania długości reklam, aby maksymalizować przychody firmy, jednocześnie minimalizując wpływ na doświadczenia użytkowników.

„Te systemy i metody mogą inteligentnie planować różną długość reklam, tak aby czas ich trwania maksymalizował przychody firmy, a jednocześnie minimalizował wpływ na doświadczenia użytkowników” – dodano w patencie.

Pomimo potencjalnych korzyści dla reklamodawców, technologia ta wywołała falę krytyki związaną z naruszeniem prywatności. Analiza rozmów pasażerów bez ich zgody budzi obawy dotyczące inwigilacji i ochrony danych osobowych. Ford jednak stara się złagodzić te obawy, podkreślając, że oglądanie reklam wideo podczas jazdy jest nie tylko niepraktyczne, ale także w niektórych miejscach nielegalne. Zamiast tego, system reklamowy ma być lepiej dostosowany do „pojazdu autonomicznego”, gdzie kierowca nie musi aktywnie uczestniczyć w prowadzeniu pojazdu.

Ford broni swojego patentu

W odpowiedzi na rosnące kontrowersje, Ford wydał oświadczenie, w którym broni swoje prawo do zgłaszania patentów jako standardowej praktyki biznesowej. „Składanie wniosków patentowych jest normalną częścią każdego silnego biznesu, ponieważ proces ten chroni nowe pomysły i pomaga nam budować solidne portfolio własności intelektualnej” – stwierdziła firma.

Dodano także, że „Pomysły opisane w zgłoszeniu patentowym nie powinny być traktowane jako wskazówka naszych planów biznesowych lub produktowych”. Ford zapewnia, że wszelkie decyzje dotyczące rozwoju i marketingu nowych produktów i usług będą zawsze stawiać klienta na pierwszym miejscu.

Patrząc w przyszłość, system reklamowy oparty na technologii Forda może znaleźć zastosowanie w autonomicznych pojazdach, gdzie interakcja kierowcy z ekranem infotainment jest minimalna. W takich scenariuszach, reklamy mogą być prezentowane w bardziej dyskretny sposób, dostosowując się do potrzeb pasażerów bez zakłócania ich podróży.

Etyczne i prawne aspekty reklamy w pojazdach

Wprowadzenie spersonalizowanych reklam w samochodach otwiera nowe pytania dotyczące etyki i prawa. Jak dalece korporacje mogą ingerować w życie prywatne użytkowników? Czy istnieją wystarczające regulacje chroniące konsumentów przed nadmiernym śledzeniem i wykorzystywaniem danych? Te i inne kwestie będą musiały zostać rozwiązane, zanim technologia ta stanie się powszechnie akceptowana.

Opinie ekspertów z branży motoryzacyjnej i technologicznej są podzielone. Niektórzy widzą w tym krok w stronę bardziej zintegrowanych i inteligentnych systemów samochodowych, które mogą poprawić doświadczenia użytkowników poprzez dostarczanie im trafnych i użytecznych informacji. Inni natomiast ostrzegają przed potencjalnym nadużyciem danych i koniecznością wprowadzenia surowszych regulacji ochrony prywatności.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Ford chce podsłuchiwać rozmowy i wyświetlać reklamy w aucie

 0