FSR 4 pójdzie śladami DLSS i XeSS. To rodzi pewne problemy

FSR 4 pójdzie śladami DLSS i XeSS. To rodzi pewne problemy

W przeciwieństwie do DLSS od NVIDII i XeSS od Intela, technologia upscalingu FSR firmy AMD nie opiera się na sztucznej inteligencji ani uczeniu maszynowym. Zamiast tego wykorzystuje kombinację skalowania przestrzennego i czasowego, wygładzania krawędzi i innych technik w celu poprawy jakości wejściowego obrazu o niższej rozdzielczości. Chociaż rozwiązanie AMD obsługuje szerszą gamę sprzętu niż produkty konkurencji, zazwyczaj zapewnia niższą jakość obrazu. Jednak AMD potwierdziło właśnie, że od jakiegoś czasu pracuje nad wprowadzeniem sztucznej inteligencji do FSR.

AMD FSR 4 skorzysta z AI

Jack Huynh, starszy wiceprezes grupy biznesowej AMD Computing and Graphics, ogłosił niedawno, że FidelityFX Super Resolution 4.0 (FSR 4) będzie korzystać ze sztucznej inteligencji. Oznacza to znaczące odejście od poprzednich wersji, ale potencjalnie rodzi więcej pytań niż odpowiedzi.

FidelityFX Super Resolution 4.0 (FSR 4) będzie korzystać ze sztucznej inteligencji.

Konkurencyjne rozwiązania do upskalowania, takie jak NVIDIA DLSS i Intel XeSS, wykorzystują sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do ulepszania obrazu przy jednoczesnym minimalizowaniu wpływu na wydajność, chociaż wymagają specjalistycznego sprzętu, którego nie można znaleźć w konsolach ani starszych kartach graficznych (patrz rdzeni Tensor od Zielonych).

Pierwsze testy pokazują, że AMD FSR 2.0 rzeczywiście może być zabójcą NVIDIA DLSS

Natomiast najnowsza wersja FSR, FSR 3.1, wykorzystuje techniki przestrzenne i czasowe do upskalowania i generowania klatek. Działa na prawie każdym urządzeniu, ale testy porównawcze pokazują, że generuje mniej stabilne obrazy w porównaniu z rozwiązaniami opartymi na AI.

Upscalowanie z AI także na konsolach

Wprowadzenie przez Sony opartej na sztucznej inteligencji technologii PlayStation Spectral Super Resolution jako kluczowej funkcji PlayStation 5 Pro sygnalizuje szerszą zmianę branży w kierunku upskalowania bazującego na AI – nie wspominając już o tym, że konsola jest oparta na technologii graficznej AMD. Ponadto oczekuje się, że nadchodzący następca Nintendo Switch będzie obsługiwał technologię DLSS.

Na targach IFA 2024 Huynh wyjaśnił, że AMD skupiło się na technikach analitycznych i opartych na filtrach w FSR 2 i 3, aby przyspieszyć rozwój, ale nad rozwiązaniem opartym na sztucznej inteligencji pracowano już od około roku.

Co ciekawe, komentarze Huynha na temat FSR 4 skupiały się na maksymalizacji żywotności baterii w przenośnych komputerach do gier poprzez generowanie klatek. Sugeruje to, że FSR 4 może zostać zoptymalizowany pod kątem mobilnego procesora AMD Z2 Extreme, którego wypuszczenie firma planuje na początku przyszłego roku. NPU nowej generacji w nadchodzącym SoC może być kamieniem węgielnym technologii skalowania sztucznej inteligencji AMD.

Huynh nie wspomniał, czy FSR 4 będzie dostępny w bardziej tradycyjnych produktach, takich jak karty graficzne RDNA 4, które mają zadebiutować w 2025 roku (na co po cichu liczymy). Nie jest również jasne, czy starsze karty graficzne AMD będą obsługiwać nową technologię skalowania.

Chociaż AMD zazwyczaj pozwala swojemu oprogramowaniu działać na szerszej gamie sprzętu, w tym na urządzeniach konkurencji, wszystkie dotychczasowe rozwiązania do skalowania oparte na sztucznej inteligencji wymagały jakiejś formy dedykowanego sprzętu.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: FSR 4 pójdzie śladami DLSS i XeSS. To rodzi pewne problemy

 0