GeForce 2080 Ti: RTX powoduje ogromny spadek wydajności w Battlefield V

GeForce 2080 Ti: RTX powoduje ogromny spadek wydajności w Battlefield V

Electronic Arts ogłosiło, że studio DICE przygotowało i wypuściło już premierową poprawkę dla Battlefield V, która aktywuje obiecywaną technologię NVIDIA RTX w grze. NVIDIA wykorzystywała tytuł Battlefield V do pokazów technologicznych podczas swojej prezentacji RTX, ambitnej technologii śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, która ma w znaczący sposób podnieść realizm dodając w czasie rzeczywistym elementy do rastrowanych scen. Dla gry Battlefield V oznacza to bardziej realistyczne odbicia, efekty optyczne oraz obiekty i modele postaci. Aby zagrać w Battlefield V z wykorzystaniem technologii RTX, konieczne jest posiadanie karty graficznej wspierającej tę technologię NVIDIA GeForce RTX (lub Quadro RTX) oraz zainstalować sterowniki GeForce 416.94 WHQL.

Według pierwszych testów, wydajność karty GeForce RTX 2080 Ti w rozdzielczości zaledwie 1080p spada aż o połowę po włączeniu RTX.

Nie bez znaczenia pozostaje jeszcze wersja systemu operacyjnego, jako że wymagany jest Windows 10 i to zaktualizowany do mocno problematycznej wersji Windows 10 1809, która przysparzając wielu problemów użytkownikom została ostatnio czasowo wstrzymana. Aktualizacja ta jest teraz znów dystrybuowana i mamy nadzieję, że tym razem obędzie się bez wpadek ze strony Microsoftu. Skoro mamy wreszcie grę obsługującą RTX i mamy odpowiednie karty, można się było spodziewać, że pierwsze testy pojawią się kilka godzin po premierze gry. Portal Techpowerup dostarczył wstępnych wyników i nie wyglądają one obiecująco, a wręcz szokują. Z RTX ustawionym na "Ultra" w rozdzielczości 1080p, odnotowano spadek klatek na sekundę aż o 50 procent.

Jest to dość niepokojące, że karta kosztująca tak duże pieniądze i posiadająca według NVIDII tak dużą moc jak RTX 2080 Tu nie jest w stanie w najwyższych ustawieniach graficznych utrzymać 120 klatek przy 1080p. Na szczęście problem w pewien sposób rozwiązuje samo DICE dodając możliwość stopniowania ustawień RTX. Użytkownicy mogą się przełączać pomiędzy ustawieniami off, low, medium, high oraz ultra, stopniując poziom detali RTX. Musielibyśmy skłamać, gdybyśmy zaprzeczyli, że nie spodziewaliśmy się spadków wydajności po włączeniu RTX, jednak nikt raczej nie spodziewał się zmniejszenia liczby klatek na sekundę aż o połowę. Musimy poczekać na więcej testów obejmujących również inne tytuły, by móc jasno stwierdzić, jak naprawdę wydajnościowo wypada nowa technologia i czy nowa jakość graficzna jest warta aż takiego spadku wydajności.

AKTUALIZACJA 15.11.2018

Skontaktował się z nami przedstawiciel NVIDIA w sprawie spadków wydajności. Poniżej publikujemy treść wiadomości:


Włączenie trybu DXR oczywiście wpływa na spadek wyświetlanych kl./s, bo inaczej być nie może. Tyle tylko, że o ile spadki o 50% są możliwe i spodziewane, to te obserwowane przez osoby, które rozpoczęły testy gry z pierwszą łatką wprowadzającą DXR wynikają z bugów. Pierwszy jest już rozpoznany i właściwa łatka jest tworzona, drugi wymaga jeszcze dokładnego sprawdzenia.

Po 24 godzinach od momentu opublikowania pierwszej aktualizacji BF5 włączającej ray tracing czas na pierwsze wnioski. NVIDIA sprawdziła wszystkie kwestie spływające z redakcji, które już rozpoczęły testowanie. Poniżej w całości cytuję maila od Briana Burke, który zwraca uwagę na kilka istotnych aspektów.

Chciałbym szczególnie wyróżnić trzy:

1. W przypadku tego pierwszego patcha NVIDIA sugeruje ustawienie opcji „DXR Raytraced Reflections Quality” na „Low”, ponieważ inne ustawienia mogą powodować problemy, o których pisze EA na swoim forum (szczególnie dotyczy to ustawienia „Medium”). Odpowiednia łatka jest już przygotowywana.

2. NVIDIA nie rekomenduje przeprowadzanie testów na mapach, na których występują duże ilości liści („Liberte” oraz „Tirailleur”), ponieważ są tam obserwowane duże spadki wydajności po włączeniu DXR, co nie powinno mieć miejsca. Przyczyna jest aktualnie badana.

3. NVIDIA sugeruje wyłączenie w grze poniższych opcji gdy włączony jest tryb DXR, co ma pozytywnie wpłynąć na jakość wyświetlanej grafiki: Chromatic Aberration, Film Grain, Vignette, Lens Distortion.

Komentarze do: GeForce 2080 Ti: RTX powoduje ogromny spadek wydajności w Battlefield V