GeForce Now Ultimate, czyli usługa gamingowej chmury wyposażonej w karty graficzne GeForce RTX 4080 nadchodzi wielkimi krokami. Dowiedzieliśmy się kilku ciekawych szczegółów odnośnie zastosowanych technologii oraz niuansów związanych z subskrypcją.
Cloud gaming umarł śmiercią nienaturalną wraz z upadkiem Stadii? Nie według NVIDII, bo wprowadzenie nowych technologii do sieciowego streamingu gier udowadnia, że "Zieloni" wcale nie mają zamiaru rezygnować z tak rozbudowanego rynku jakim stał się gaming. Jasne, zaznaczają swoją dominację w segmencie komputerów stacjonarnych, bo zdecydowana większość użytkowników korzysta właśnie z ich produktów niezależnie od tego czy nowych, czy nieco starszych, ale jak widać na tym nie poprzestają. GeForce Now z serwerami wyposażonymi w karty graficzne GeForce RTX 4080 staje się rzeczywistością, bo już w tym miesiącu skorzystać będą mogli wszyscy - za odpowiednią opłatą oczywiście, 19,99 euro, czyli jakieś 90 zł miesięcznie.
NVIDIA Reflex w każdej grze w GeForce Now
GeForce Now z nowym pakietem Ultimate wprowadza wiele ciekawych rozwiązań. Zacznijmy może z grubej rury, ponieważ dowiedzieliśmy właśnie, że NVIDIA wykorzysta nie tylko dobrodziejstwa płynące z wyższej częstotliwości odświeżania na poziomie 240 Hz i technologii Reflex, ale też rozwiązań pozwalających na jej implementację bez udziału twórców gier. Co to znaczy? To, że nad wprowadzeniem Reflex do gier w usłudze GeForce Now będzie czuwać sama NVIDIA, a nie tak jak wcześniej deweloperzy. Według przedstawiciela "Zielonych", Reflex może działać w każdej grze w tej usłudze.
GeForce Now i opóźnienia
Przedstawiciel NVIDII zademonstrował uczestnikom CES 2023 w Las Vegas, jak nowa odsłona pakietu Ultimate sprawdza się w realnym zastosowaniu. Zaznaczył przy tym, że najbliższy serwer RTX 4080 POD znajdował się wówczas ponad 300 mil (ok. 482 km) od miejsca pobytu w stolicy hazardu (całkiem sporo, bo do Frankfurtu osobiście mam ok. 230 km ze śląska) i powiedział, że połączenie sieciowe na wydarzeniu wcale nie należało do najlepszych (niestety nie wiemy, o jakich liczbach przepustowości tutaj mowa). Powiedział, że "uczestnicy pokazu nie potrafili odróżnić "fejkowego" komputera, który był połączony bezpośrednio z serwerem GFN od stacjonarnej maszyny gamingowej wyposażonej w kartę graficzną GeForce RTX 3060". Innymi słowy, według przedstawiciela, osoby na pokazie nie były w stanie dostrzec żadnej różnicy między tymi dwiema maszynami.
240 Hz i Reflex nie dla każdego
Cóż więcej tutaj powiedzieć... Opóźnienia rzędu 35 ms są do osiągnięcia wyłącznie po spełnieniu kilku wymagań. Musimy wyposażyć się w dobre połączenie internetowe (13 ms RTD) o dobrej przepustowości, co już na starcie może skreślać wielu z was, a do tego... sprzęt zdolny do dekodowania wideo z wykorzystaniem kodeka AV1, czyli całkiem nową kartę graficzną - przedstawiciel nie zdradził, jaka to konkretnie generacja. Zapewnił jednak, że "nie potrzebujesz superwydajnej karty graficznej, żeby wykorzystać pełny potencjał GeForce Now Ultimate".
Dowiedzieliśmy się też, że nie wszystkie, a tak naprawdę tylko garstka gier, będzie mogła skorzystać z ustawień 240 Hz + Reflex. Oczywiście wiadomo, że w grach dla pojedynczego gracza, a szczególnie z RTX ON znaczenia to mieć nie będzie, ale co z grami nastawionymi na rywalizację sieciową? Cóż... jeśli macie dwie dłonie i w sumie dziesięć palców, to wystarczy, żeby je wszystkie wymienić. Lista jest jak widać krótka, ale wśród nich znajdziemy najpopularniejsze tytuły:
- Apex Legends
- CS: GO
- DOTA 2
- Fornite
- League of Legends
- Rocket League
- Rainbow Six Siege
- Warface
- Warframe
- World of Tanks
GeForce Now Ultimate w trybie 240 Hz z technologią Reflex nie będzie - a przynajmniej nie w tym miesiącu - wspierana przez wiele urządzeń. Wspierane będą jedynie komputery osobiste wyposażone w aplikację zgodną z systemem Windows lub Mac, a zatem odpadają już na starcie Steam Deck, Telewizory, iOS, Android i uwaga... NVIDIA Shield. Tak jest, według zebranych przez nas informacji, NVIDIA Shield nie będzie wspierać wyżej wymienionego trybu.
Synchronizacja adaptacyjna od teraz w cloud gamingu
Co powiecie na FreeSync czy ogólnie zmienną częstotliwość odświeżania, czyli technologię wspieraną przez zdecydowaną większość dziś produkowanych monitorów gamingowych w cloud gamingu? Jeśli tak, to proszę bardzo, bo GeForce Now Ultimate od teraz wspiera właśnie tę technologię i co ciekawe, każdy monitor ze wsparciem dla VRR będzie w stanie to rozwiązanie obsłużyć. Niezależnie zatem od tego, czy użytkujecie monitory FreeSync czy G-SYNC, będziecie mogli korzystać z dobrodziejstw obu tych rozwiązań.
GeForce Now Ultimate - pojedyncze ciekawostki
- GeForce Now to 1500 wspieranych gier
- GeForce Now zgodny jest z Ubisoft Connect
- Do GeForce Now wchodzą: Atomic Heart, Party Animals, The Day Before oraz Fornite ze wsparciem RTX
- W GeForce Now mają pojawić się gry wydawnictwa 2K
- Aktualizacja sprzętu do RTX 4080 pozwala wykorzystać pełny potencjał kodowania AV1 (mniejszy bitrate przy zachowaniu tej samej jakości, jak w H265)
- GeForce Now bazuje na systemie Windows Server
- Natywne wsparcie dla telewizorów Samsung i LG TV
- Wsparcie dla rozdzielczości ultrawide 3840 x 1600
- Kupując najnowszego Chromebooka, otrzymacie 3 miesiące GF Now Ultimate za darmo
- GeForce Now wchodzi do branży automotive razem z Polestar, Hyundai
- Opóźnienie w trybie 240 Hz + Reflex to 35 ms
- GeForce Now 240 Hz + Reflex zapewni VRR dla monitorów z FreeSync/G-Sync/G-Sync Compatible
- HDR będzie wspierany
Test GeForce Now Ultimate na ITHardware?
Teraz pytanie do was, bo nie ukrywamy, że zainteresowała nas w szczególności kwestia opóźnień i jakości. Czy wy, drodzy czytelnicy, chcielibyście, abyśmy przeprowadzili przekrojowy test z użyciem najdroższej, nowej wersji GeForce Now Ultimate z GeForce RTX 4080? Czy jesteście zainteresowani kwestią cloud gamingu i czego byście się chcieli jeszcze dowiedzieć? Piszcie w komentarzach!
Pokaż / Dodaj komentarze do: GeForce Now Ultimate z RTX 4080. Ostateczny upgrade cloud gamingu