To już oficjalnie. NVIDIA zaprezentowała właśnie najnowsze karty graficzne GeForce RTX 4000. Wśród nich znajdziemy najwydajniejszego przedstawiciela GeForce RTX 4090 oraz dwóch mniejszych braci - GeForce RTX 4080 16 GB i GeForce RTX 4080 12 GB. Jaką wydajność prezentują?
GeForce Beyond już za nami. Na specjalne wydarzenie, na którym pojawił się sam szef NVIDII Jensen Huang czekaliśmy już długo, ale w końcu można odetchnąć i przeanalizować nieco sytuację, w której postawili nas "Zieloni". NVIDIA zaprezentowała bowiem dziś trzy karty graficzne, rozpoczynające serię premier układów bazujących na architekturze Lovelace. Wśród nowych SKU pojawiły się GeForce RTX 4090 oraz nieco mniejsi bracia, czyli GeForce RTX 4080 16 GB i GeForce RTX 4080 12 GB.
GeForce RTX 4000 - co nowego?
Karty graficzne GeForce RTX 4000 oferują szereg innowacji technologicznych:
- Multiprocesory strumieniowe o mocy cieniowania do 83 teraflopów — 2x w porównaniu z poprzednią generacją.
- Rdzenie RT trzeciej generacji o wydajności przetwarzania ray tracingu do 191 teraflopów — 2.8x w stosunku do poprzedniej generacji.
- Rdzenie Tensor czwartej generacji o wydajności do 1,32 petaflopów — 5x więcej niż w poprzedniej generacji przy wykorzystaniu akceleracji FP8.
- Shader Execution Reordering (SER), który zwiększa wydajność wykonywania zadań poprzez zmianę harmonogramu cieniowania w locie, aby lepiej wykorzystać zasoby karty graficznej. Jest to innowacja równie istotna, jak wykonywanie operacji poza kolejnością w przypadku procesorów centralnych. SER zwiększa wydajność ray tracingu do 3 razy, a liczbę klatek na sekundę w grach nawet o 25%.
- Ada Optical Flow Accelerator o 2x większej wydajności pozwala technice DLSS 3 przewidywać ruch w scenie, umożliwiając sieci neuronowej zwiększenie liczby klatek na sekundę przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu.
- Usprawnienia architektury w połączeniu z autorską technologią wytwarzania TSMC 4N skutkują nawet dwukrotnym wzrostem wydajności energetycznej.
- Podwójne enkodery NVIDIA (NVENC) skracają czas eksportu nawet o połowę i obsługują standard AV1. Kodowanie NVENC AV1 jest wykorzystywane m.in. przez oprogramowanie OBS, Blackmagic Design DaVinci Resolve czy Discord.
RTX trzeciej generacji
Rdzenie RT trzeciej generacji zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić dwukrotnie wyższą przepustowość w zakresie obliczeń przecięcia promienia z trójkątem i zawierają dwie ważne nowe jednostki sprzętowe. Silnik Opacity Micromap dwukrotnie przyspiesza ray tracing testowanej geometrii alfa, a silnik Micro-Mesh generuje w locie mikrosiatki, aby wygenerować dodatkową geometrię. Silnik Micro-Mesh zapewnia korzyści w postaci zwiększonej złożoności geometrycznej bez ponoszenia tradycyjnych kosztów wydajności i przechowywania złożonych geometrii.
GeForce RTX 4000 - specyfikacja, cena i dostępność
Na pokazie Jensen Huang zaprezentował trzy karty graficzne, ale niestety nie poznaliśmy ich szczegółowej specyfikacji. Wiemy, że najwydajniejszy przedstawiciel Lovelace, GeForce RTX 4090 "może być" dwukrotnie wydajniejszy niż GeForce RTX 3090 w rasteryzacji i nawet czterokrotnie wydajniejszy od GeForce RTX 3090 Ti w śledzeniu promieni. GeForce RTX 4080 sparowano z GeForce RTX 3080 Ti, od którego jest 2-4x wydajniejszy w podobnych scenariuszach. GeForce RTX 4090 dostępny będzie do kupienia już 12 października i oficjalnej daty dla RTX 4080 nie otrzymaliśmy. Wiemy, że premiera sklepowa dopiero w listopadzie.
Model | GeForce RTX 4090 | GeForce RTX 4080 16 GB | GeForce RTX 4080 12 GB |
---|---|---|---|
GPU | Ada AD102-300 | Ada AD103-300 | Ada 104-400 |
Rdzenie CUDA | 16 384 | 9728 | 7680 |
Taktowanie | 2520 MHz | 2505 MHz | 2610 MHz |
Pamieć | 24 GB GDDR6X | 16 GB GDDR6X | 12 GB GDDR6X |
Prędkość pamięci | 21 Gbps | 22,5 Gbps | 21 Gbps |
Magistrala pamięci | 384-bit | 256-bit | 192-bit |
Przepustowość | 1008 GB/s | 720 GB/s | 504 GB/s |
TGP | 450 W (660 W maks.) | 320 W (516 W maks.) | 285 W (366 W maks.) |
Cena | 1599$ / 9399 zł | 1199$ / 7049 zł | 899$ / 5299 zł |
NVIDIA DLSS 3.0
NVIDIA zaprezentowała możliwości nowej iteracji technologii Deep Learning Super Sampling (DLSS). Wiemy, że w swoje łapki dostaniemy wersję 3.0 w grach takich jak Cyberpunk 2077, Portal RTX oraz Microsoft Flight Simulator. W tym ostatnim (nie wiemy w jakiej rozdzielczości) DLSS zapewnia ponad dwukrotny przyrost wydajności - z 62 FPS bez DLSS na 131 FPS z DLSS 3. Na jeszcze lepszą sytuację liczyć można w Cyberpunk 2077, gdzie karta graficzna GeForce RTX 4090 bez DLSS generowała na ultra detalach z RTX ON zaledwie 23 FPS i 95 FPS z DLSS 3. O tym właśnie czterokrotnym przyroście wydajności mówiliśmy.
Co to jest DLSS 3 i jak działa?
DLSS uprzednio pozwalał generować (oszacować, jak ma wyglądać) ramkę obrazową na podstawie połączenia niskiej rozdzielczości aktualnie renderowanej połączonej z wysokiej rozdzielczości poprzednio wyrenderowanej. Innymi słowy, DLSS 2 potrafił z dość dobrą precyzją "odgadnąć" pojedyncze piksele, a nie pełne klatki. Działało to w oparciu o sieć neuronową, która ma za zadanie "nauczyć się", jak powinien wyglądać obraz wynikowy. DLSS 3 natomiast pozwala renderować pełną ramkę od początku, pomiędzy poprzednio wygenerowaną, a aktualnie generowaną, a nie jedynie pojedyncze piksele, omijając tym samym ograniczenia wynikające z opóźnień jednostki centralnej CPU zwiększając wydajność nawet 4x. Działa w oparciu o OFA (Optical Flow Accelerator) sieci neuronowej, wektory ruchu z silnika graficznego, konwolucyjne sieci neuronowe i Reflex dla obniżenia opóźnień.
NVIDIA twierdzi, że dzięki ominięciu limitów związanych z połączeniem CPU-GPU, dzięki DLSS 3 i kartom graficznym Ada Lovelace, jest w stanie zwiększyć wydajność wyrażoną w klatkach na sekundę nawet wtedy, kiedy CPU jest wyraźnym wąskim gardłem podczas standardowego renderingu. Coś takiego nie miało miejsca przy DLSS 2.
Lista gier z DLSS 3 - Wiedźmin 3: Dziki Gon potwierdzony
Poniżej znajdziecie listę pierwszych gier, jakie bazować będą na DLSS 3. Wśród nich znajdziemy produkcję CD Projekt RED Wiedźmin 3: Dziki Gon, co potwierdza prace nad ostateczną wersją Witcher 3 RTX:
- A Plague Tale: Requiem
- Atomic Heart
- Black Myth: Wukong
- Bright Memory: Infinite
- Chernobylite
- Conqueror's Blade
- Cyberpunk 2077
- Dakar Rally
- Deliver Us Mars
- Destroy All Humans! 2 - Reprobed
- Dying Light 2 Stay Human
- F1Ⓡ 22
- F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
- Frostbite Engine
- HITMAN 3
- Hogwarts Legacy
- ICARUS
- Jurassic World Evolution 2
- Justice
- Loopmancer
- Marauders
- Microsoft Flight Simulator
- Midnight Ghost Hunt
- Mount & Blade II: Bannerlord
- Naraka: Bladepoint
- NVIDIA Omniverse
- NVIDIA Racer RTX
- PERISH
- Portal with RTX
- Ripout
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
- Scathe
- Sword and Fairy 7
- SYNCED
- The Lord of the Rings: Gollum
- The Witcher 3: Wild Hunt
- THRONE AND LIBERTY
- Tower of Fantasy
- Unity
- Unreal Engine 4 & 5
- Warhammer 40,000: Darktide
Omniverse RTX Remix - największa innowacja 2022 roku
Jensen Huang, oprócz zaprezentowania kart graficznych GeForce RTX 4000, zapowiedział rozszerzenie dla oprogramowania Omniverse nazwanym sprytnie RTX Remix. Co takiego potrafi? Cóż.. wyglądana to, że będzie to największa innowacja od czasów wprowadzenia modów, ponieważ RTX Remix podczas grania w daną (nie wiemy czy wspieraną czy każdą) pozwala przechwycić wszystkie assety do pliku USD, który później można edytować w Omniverse - w tym uruchamiać kalkulację dla śledzenia promieni i to automatycznie.
Możliwości RTX Remix zaprezentowano na przykładzie The Elder Scrolls III Morrowind, gdzie przechwycony plik, przy pomocy sztucznej inteligencji, został automatycznie wczytany i rozbity na konkretne modele i tekstury. W ten sposób SI jest w stanie podbić wykorzystane, oryginalne tekstury i co najważniejsze - zmienić materiały tak, by bazowały od tego momentu na renderingu PBM (Physically Based Materials), co zagwarantuje znacznie lepsze ich oświetlenie oraz właściwości zachowania. Po skończonej pracy w Omniverse możemy eksportować gotowego moda i zagrać w tę konkretną grę z renderem RTX.
Portal RTX to modyfikacja, a nie remaster
W ten sam sposób przygotowano Portal RTX, czyli "remastera" wydanej przez Valve w 2007 gry przygodowej. Cóż... nie możemy się doczekać kiedy kreatywna część społeczeństwa uwielbiającej gry komputerowe stworzy kolejne projekty. Jest to ogromna szansa na to, by zaistnieć i na to, by stare, zapomniane już przez wydawców gry odzyskały dawną świetność.
Pokaż / Dodaj komentarze do: NVIDIA prezentuje karty graficzne GeForce RTX 4000, DLSS 3 i RTX Remix