NVIDIA zaprezentowała podczas CES 2025 technologię DLSS 4, która zapowiada się niezwykle imponująco. Wczesne testy przeprowadzone przez ekspertów z Digital Foundry na przykładzie gry Cyberpunk 2077 od CD Projekt RED ujawniają duży skok w jakości obrazu i wydajności, nawet w przypadku wczesnej wersji tej technologii, działającej na inżynieryjnym egzemplarzu karty RTX 5080.
DLSS 4 wykorzystuje nowy model oparty na transformatorze wizji (vision transformer), co pozwala na większą stabilność obrazu, redukcję efektu ghostingu, wyższy poziom detali i ulepszone wygładzanie krawędzi (anti-aliasing). Te zmiany eliminują wiele problemów z jakością obrazu, które były widoczne w poprzedniej wersji DLSS, wykorzystującej konwolucyjną sieć neuronową.
Multi Frame Generation – skok w wydajności
Jednym z największych atutów DLSS 4 jest nowa funkcja Multi Frame Generation, dostępna wyłącznie dla kart z serii RTX 50. Technologia ta pozwala na generowanie nawet trzech dodatkowych klatek na każdą tradycyjnie renderowaną klatkę, co w połączeniu z pełnym zestawem funkcji DLSS może zwiększyć liczbę klatek na sekundę (FPS) nawet o 8 razy w porównaniu z tradycyjnym renderowaniem.
Pierwsze testy w Cyberpunk 2077 od CD Projekt RED ujawniają duży skok w jakości obrazu i wydajności.
W jednym z najbardziej wymagających miejsc w grze Cyberpunk 2077 – na czarnym rynku w stadionie Petrochem – zastosowanie DLSS 4 na karcie RTX 5080 pozwoliło osiągnąć 535% wzrost liczby klatek w porównaniu z natywną rozdzielczością 4K. To jednak dopiero początek, bo wzrost zwiększył się do 725% przy generowaniu dwóch dodatkowych klatek i do 935% przy generowaniu trzech dodatkowych klatek. W każdym z tych scenariuszy gra osiągała ponad 120 kl./s przy włączonym śledzeniu promieni (path tracing), co jest imponującym wynikiem, biorąc pod uwagę jak wymagająca jest ta technologia.
Lepsze tempo wyświetlania klatek, ale z opóźnieniem
Dzięki funkcji Multi Frame Generation z obsługą x4, tempo wyświetlania klatek zostało znacząco poprawione w porównaniu do x2 z poprzednich wersji. Jedyną wadą jest nieco wyższe opóźnienie - 55,50 ms przy DLSS 4 x3 i 57,30 ms przy DLSS 4 x4. Dla porównania, przy generowaniu pojedynczej klatki (x2), wynosiło ono 50,97 ms. Różnica wydaje się stosunkowo niewielka 6,4 ms, a wzrost liczby klatek o 71% rekompensuje tę niedogodność.
Wsparcie w grach i nowe technologie RTX
Cyberpunk 2077 będzie jedną z pierwszych gier, które otrzymają natywne wsparcie dla DLSS 4 jeszcze w tym miesiącu. Obsługa tej techniki pojawi się również w takich tytułach jak Alan Wake 2, Indiana Jones i Wielki Krąg oraz później w grach Black Myth: Wukong i Marvel Rivals. Dodatkowo, Alan Wake 2 oraz Indiana Indiana Jones i Wielki Krąg zyskają dostęp do nowych technologii z pakietu NVIDIA RTX Kit, czyli RTX Hair i RTX Mega Geometry.
Pokaż / Dodaj komentarze do: GeForce RTX 5080 z DLSS 4 przetestowany w Cyberpunk 2077. Wyniki robią wrażenie