Sony Interactive Entertainment podjęło decyzję o anulowaniu dwóch niezapowiedzianych dotąd gier typu live-service, w tym projektu opartego na serii God of War. Decyzja zapadła po dokładnej analizie sytuacji rynkowej i została ogłoszona niedługo po problemach z grą Concord, której nieudana premiera wstrząsnęła strategią PlayStation w zakresie rozwijania gier-usług.
Zgodnie z informacjami podanymi przez Jasona Schreiera i Christophera Palmeriego z Bloomberga, Sony anulowało projekty rozwijane przez dwa studia – Bend Studio z Oregonu oraz Bluepoint Games z Teksasu. Gry te były tworzone w modelu live-service, czyli zakładającym generowanie stałych przychodów dzięki mikrotransakcjom i ciągłym aktualizacjom. Najbardziej zaskakująca jest informacja o anulowaniu projektu live-service związanym z marką God of War, nad którym pracowało Bluepoint Games. Studio to wcześniej współpracowało przy God of War: Ragnarok i po zakończeniu tej współpracy rozpoczęło prace nad nowym projektem osadzonym w tym uniwersum. Jak podaje Schreier: „Od 2020 do 2022 roku Bluepoint pomagało przy God of War Ragnarok. Po tym projekcie zajęli się grą live-service, która została teraz anulowana.”
„Concord” jako katalizator decyzji
Anulowanie dwóch gier live-service jest bezpośrednio związane z porażką gry Concord. Jeff Grubb, znany dziennikarz branżowy, w swoim programie Jeff Grubb's Game Mess wyjaśnił, że fiasko tego projektu zmusiło Sony do przeanalizowania strategii w zakresie gier-usług. Jak stwierdził Grubb: „Sony jest w szoku po Concord. Teraz dokonują przeglądu każdego projektu i oceniają, czy warto go kontynuować. Jeśli jest to gra live-service, napotyka ona obecnie ogromne tarcia w procesie decyzyjnym.”
Concord zostało zamknięte niespełna dwa tygodnie po premierze. W oficjalnym wpisie na PlayStation Blog dyrektor gry, Ryan Ellis, przyznał: „Chociaż wiele cech doświadczenia znalazło oddźwięk u graczy, zdajemy sobie sprawę, że inne aspekty gry i nasze początkowe uruchomienie nie przyniosły oczekiwanych efektów. Dlatego zdecydowaliśmy się wyłączyć grę od 6 września 2024 r. i zbadać opcje, które lepiej spełnią oczekiwania naszej społeczności.”
Zamknięcie Firewalk Studios i przyszłość strategii Sony
Niepowodzenie Concord miało również poważne konsekwencje dla jego twórców – studia Firewalk Studios. Prezes Sony, Herman Hulst, ogłosił zamknięcie studia, tłumacząc decyzję brakiem możliwości kontynuacji projektu: „Po dogłębnej analizie uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie trwałe zakończenie projektu i zamknięcie studia. Chciałbym podziękować wszystkim w Firewalk za ich kreatywność i poświęcenie.” Pomimo tych trudności, Hulst zapewnił, że Sony pozostaje zaangażowane w rozwój segmentu gier-usług, które stanowią część długoterminowej strategii wzrostu PlayStation Studios.
God of War – zaskakujące trudności marki?
Anulowanie projektu live-service związanego z God of War wywołało szczególne zaskoczenie, biorąc pod uwagę ogromną popularność tej serii. Jednak dane z platformy Steam mogą wskazywać, że jej najnowsze odsłony nie osiągnęły oczekiwanego poziomu zaangażowania graczy.
God of War Ragnarok, wydany na Steamie we wrześniu, osiągnął szczytową liczbę 35 615 jednoczesnych graczy. Dla porównania, wcześniejsza gra z serii osiągnęła wynik 73 529 graczy w szczytowym momencie. Spadek zainteresowania mógł wpłynąć na decyzję o anulowaniu projektu live-service, który wymagałby stałego zainteresowania i dużej bazy aktywnych użytkowników.
Pokaż / Dodaj komentarze do: God of War anulowane przez porażkę Concord. Sony zaczęło liczyć straty