Google najprawdopodobniej nieco zbyt wcześnie odsłoniło karty w sprawie swojej nowej koncepcji projektowej. Na chwilę przed konferencją Google I/O, która odbędzie się jeszcze w tym miesiącu, w sieci pojawił się wpis na blogu dotyczący Material 3 Expressive – i równie szybko został usunięty. Jak jednak wiadomo, w internecie nic nie ginie, więc poznaliśmy założenia nowego podejścia Google do designu.
Material 3 Expressive to odpowiedź Google na pytanie, które zespół projektantów zadał sobie już w 2022 roku: „Dlaczego wszystkie aplikacje wyglądają tak samo? Dlaczego są tak nudne? Czy nie ma miejsca na emocje?”.
W ciągu ostatnich trzech lat firma pracowała nad radykalną zmianą w filozofii projektowania interfejsów, poszukując nowej równowagi między estetyką, funkcjonalnością oraz emocjonalnym odbiorem użytkownika. Rezultatem ma być system, który nie tylko lepiej wygląda, ale także „inspiruje emocje, komunikuje funkcję i pomaga użytkownikowi w realizacji celów”.
Material 3 Expressive wycieka przed oficjalną zapowiedzią
Choć oficjalne wytyczne dotyczące Material 3 Expressive nie zostały jeszcze publicznie udostępnione, zarchiwizowane wersje strony dzięki Wayback Machine zdradzają, że kluczowymi elementami nowego podejścia są kolor, kształt, rozmiar, ruch i „konteneryzacja” treści. To właśnie ich przemyślane użycie ma poprawiać użyteczność i intuicyjność produktów Google.
Na chwilę przed konferencją Google I/O, która odbędzie się jeszcze w tym miesiącu, w sieci pojawił się wpis na blogu dotyczący Material 3 Expressive – i równie szybko został usunięty.

Źródło: Android Headlines / Google
Zanim zespół Material Design zaprojektował nową linię stylistyczną, przeprowadził liczne badania, obejmujące m.in. śledzenie ruchu gałek ocznych, testy użyteczności, eksperymenty z preferencjami oraz ankiety i grupy fokusowe. Wnioski były jednoznaczne: użytkownicy, niezależnie od wieku, znacznie częściej wybierali projekty wyrażające emocje niż tradycyjne, minimalistyczne interfejsy oparte na zasadach iOS. Szczególnie mocno ten trend widoczny był wśród osób w wieku 18–24 lat – aż 87% z nich preferowało „ekspresyjne” podejście.
Co więcej, okazało się, iż ekspresyjne projekty są nie tylko atrakcyjniejsze wizualnie, ale również bardziej funkcjonalne. Użycie koloru i kształtu pozwala użytkownikowi szybciej zidentyfikować kluczowe elementy interfejsu i wykonać istotne akcje. Dla Google to dowód, że nowy kierunek może znacząco poprawić jakość korzystania z usług i aplikacji, jednocześnie czyniąc je bardziej „ludzkimi”.
Pełne szczegóły na temat Material 3 Expressive mają zostać zaprezentowane podczas Google I/O. Choć nowy system projektowy wciąż czeka na swoją oficjalną premierę, wyciek daje jasny sygnał: Google nie tylko chce zmienić wygląd swoich produktów, ale też sposób, w jaki użytkownicy je odczuwają.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Google przypadkiem ujawniło nowy styl Material 3 Expressive. Koniec nudnych interfejsów