Google to niekwestionowany lider na rynku wyszukiwarek internetowych. Korporacja zdominowała branżę, ale najwyraźniej gigant technologiczny zbliżył się do szklanego sufitu, którego nie tylko nie jest w stanie przebić, ale zaczął się nawet od niego nieco oddalać.
Google po raz pierwszy od niemal dekady straciło część udziałów w rynku wyszukiwarek, wyniosły one w ostatnim kwartale 2024 roku mniej niż 90%. Statystyki serwisu StatCounter pokazują, iż udziały firmy spadły wówczas do 89,34% i nieco wzrosły w lutym 2025 roku do 90,15%, by miesiąc później znowu spaść, tym razem do 89,71%. Od tego czasu gigant nie zdołał przekroczyć progu 90%.
Google notuje takie spadki po raz pierwszy od niepamiętnych czasów
Sytuację Google skomentował na platformie X Mario Nawfal, założyciel International Blockchain Consulting Group, który napisał: „Po co klikać w linki, skoro można po prostu zapytać Groka i dostać odpowiedź od razu?” Elon Musk szybko podchwycił temat i dodał komentarz: „AI zastąpi wyszukiwarki @grok”. Rzeczywiście pozyskiwanie informacji od sztucznej inteligencji może być szybsze, aczkolwiek warto pamiętać, iż AI popełnia błędy.
Google po raz pierwszy od lat zauważalnie stracił udziały w rynku wyszukiwarek.
AI will obviate search @grok https://t.co/v0qC67n8bN
— Elon Musk (@elonmusk) May 25, 2025
Z drugiej strony klasyczne wyszukiwarki – w tym Google – nie zawsze prezentują wyniki w sposób neutralny. Bywa, że użytkownik trafia na wyniki sponsorowane, które wcale nie są najlepszym możliwym źródłem informacji.
Kolejna kwestia to pieniądze. Modele AI są drogie w utrzymaniu i rozwijaniu, a firmy inwestują w nie miliardy dolarów. Co za tym idzie, muszą na nich zarabiać, a to może oznaczać w przyszłości reklamy także w wyszukiwarkach AI.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Google traci grunt pod nogami. Symboliczna granica przekroczona