Startup Bolt Graphics z Sunnyvale w Kalifornii chce wstrząsnąć branżą technologiczną. W tym celu ogłosił swoje nowe GPU o nazwie Zeus. Według zapewnień firmy, ten układ graficzny ma być "o rzędy wielkości" szybszy od dostępnych obecnie rozwiązań w zadaniach związanych z renderingiem, wysokowydajnymi obliczeniami (HPC) oraz grami komputerowymi. Śmiałe deklaracje, które wymagają solidnych dowodów, choć trzeba przyznać, że zapowiedzi robią ogromne wrażenie.
Bolt Graphics twierdzi, że Zeus oferuje niespotykane dotąd możliwości pamięciowe. Pojedyncza karta PCIe może być wyposażona w do 384 GB pamięci, a karta serwerowa 2U nawet w 2,25 TB pamięci. W pełnym racku Zeus 2U można zgromadzić aż 180 TB pamięci. To parametry, które – jeśli potwierdzą się w praktyce – mogą całkowicie zmienić sposób, w jaki projektuje się infrastrukturę obliczeniową dla zastosowań naukowych, przemysłowych i rozrywkowych.
Bolt Graphics twierdzi, że Zeus oferuje niespotykane dotąd możliwości w zakresie pamięci.

Imponujące możliwości (na papierze)
Jedną z kluczowych cech nowego układu jest natywna integracja szybkich interfejsów sieciowych 400 GbE oraz 800 GbE, co pozwala na skalowanie klastrów GPU w sposób, który dotychczas był nieosiągalny. Bolt Graphics podkreśla, że takie rozwiązania umożliwiają budowę hiperwydajnych systemów obliczeniowych, które mogą być wykorzystywane w najcięższych zadaniach obliczeniowych i symulacjach.
Według danych Bolt Graphics, Zeus GPU zapewnia:
- 10-krotny wzrost wydajności w zadaniach renderingu,
- 6-krotnie szybsze przetwarzanie obliczeń FP64 w środowiskach HPC,
- nawet 300-krotny wzrost szybkości symulacji fal elektromagnetycznych.
Te ostatnie są kluczowe przy projektowaniu skanerów CT, radarów, materiałów stealth czy nowoczesnych soczewek optycznych. Szybsze symulacje oznaczają krótszy czas wdrożenia produktów na rynek oraz poprawę jakości komponentów i systemów.
Glowstick – potężne narzędzie w zestawie
Bolt Graphics zaprezentował również Glowstick – własny real-time path tracer, który będzie dołączany za darmo do każdej karty Zeus. Glowstick umożliwia renderowanie w 4K przy 120 klatkach na sekundę, co otwiera nowe możliwości w projektowaniu gier, produktów czy animacji filmowych. Dla przemysłu filmowego firma deklaruje, że klaster 28 układów Zeus osiąga wydajność path tracingu równoważną 280 tradycyjnym GPU.
Poza tym rozwiązanie to obsługuje najważniejsze standardy branżowe, w tym MaterialX i OpenUSD, co zapewnia kompatybilność z popularnymi środowiskami produkcyjnymi.
Co dalej?
Bolt Graphics planuje pokazy na żywo podczas Game Developers Conference, która odbędzie się od 17 do 21 marca w San Francisco. Zestawy deweloperskie mają trafić do pierwszych użytkowników jeszcze w tym roku, natomiast masowa produkcja Zeus GPU jest przewidziana na koniec 2026 roku.
Chętni mogą już zapisywać się na wczesny dostęp za pośrednictwem strony internetowej Bolt Graphics.
Choć deklaracje Bolt Graphics wydają się wręcz futurystyczne, warto poczekać na rzeczywiste testy i benchmarki. Jeśli Zeus GPU spełni zapowiedzi, może zrewolucjonizować rynek HPC, gamingu i renderingu filmowego, stawiając Bolt Graphics w jednym szeregu z największymi graczami branży technologicznej.

Pokaż / Dodaj komentarze do: GPU Zeus od startupu Bolt Graphics ma zmiażdżyć konkurencję. Nowy gracz na rynku kart graficznych