Gra z Ray Tracingiem na CPU? Ilość klatek mówi wszystko

Gra z Ray Tracingiem na CPU? Ilość klatek mówi wszystko

Deweloper Mesa pracuje nad dodaniem wsparcia dla ray tracingu na procesorach. Był on w stanie włączyć niektóre z funkcji API Vulkan. Zostały one dodane do procesorowej implementacji Vulkan (via VideoCardz).

Quake II z RT odpalony na CPU

Technologia śledzenia promieni w grach znana pod swoją angielską nazwą "Ray Tracing" zaczęła zyskiwać na popularności, gdy NVIDIA wypuściła pierwsza serię kart GeForce RTX. To że za Ray Tracing odpowiadają właśnie karty graficzne chyba nie dziwi nikogo. Okazuje się jednak, że wsparcie dla RT można uzyskać również na procesorze. Deweloper Mesa był w stanie uruchomić kilka funkcji Vulkan, które zostały dodane do Lavapipe, czyli procesorowej implementacji Vulkan. Do owych funkcji należą między innymi VK_KHW_deferred_host_operations, VK_KHR_acceleration_structure czy VK_KHR_ray_query.

Dzięki tej implementacji udało się też włączyć grę Quake II ze śledzeniem promieni na CPU

Dzięki tej implementacji udało się też włączyć grę Quake II ze śledzeniem promieni na CPU. Potwierdza to udostępniony zrzut ekranu, który pokazuje 0% zużycia karty graficznej. Sam procesor w momencie robienia screena miał natomiast obciążenie wynoszące 34%. Niskie zużycie wygląda dość dziwnie, skoro przed CPU postawiono tak wymagające zadanie. Niskie obciążenie procesora mogło być albo chwilowe, albo wynikać z niedoskonałości oprogramowania. Uruchamianie gry z RT na procesorze nie jest przecież czymś standardowym.

Ilość generowanych FPS raczej nie zaskakuje

Nie dziwi za to ilość generowanych klatek na sekundę. Licznik pokazał tutaj tylko 1 FPS. Autor napisał jednak, aby nie pytać o wydajność, więc zapewne chodziło o samo uruchomienie gry w takim trybie i pokazanie, że się da. Z praktycznego punktu widzenia działanie Ray Tracingu na procesorze nie ma raczej sensu. Śledzenie promieni jest i najpewniej dalej będzie domeną kart graficznych, które z generacji na generację coraz lepiej radzą sobie z tym zadaniem.

Według ostatnich doniesień w sprawie kolejnej serii GeForce'ów, flagowy RTX 5090 przyniesie wzrost wydajności sięgający nawet 70%. I chociaż informacje te dotyczyły ogólnej wydajności to zapewne wraz z nią znacząco wzrosną także osiągi w Ray Tracingu.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Gra z Ray Tracingiem na CPU? Ilość klatek mówi wszystko

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł