W sieci zaprezentowano koncepcyjne rendery i diagramy, które wyjaśniają, dlaczego AMD mogło zostać zmuszone do anulowania high-endowego GPU RDNA 4.
AMD musiało wprowadzić poprawki do swojego GPU Navi 4X, potencjalnie nawet biorąc pod uwagę możliwość anulowania swoich najbardziej zaawansowanych układów nowej generacji. Chociaż jak na razie to tylko spekulacje i plotki, AMD nie zaprzecza tych informacjom, co sprawia, że wokół tej sprawy robi się coraz więcej szumu.
Pojawiły się głosy, że tak złożony projekt może nie być wykonalny w najbliższej przyszłości, a niektórzy sugerują, że można go wykorzystać dopiero w następcy RDNA 4.
Chociaż AMD jest w trakcie wprowadzania na rynek nowych kart graficznych z serii Radeon RX 7000 opartych na architekturze RDNA 3, to coraz częściej mówi się już o ich następcach. Niedawno dostaliśmy przecieki, prezentujące choćby schemat matrycy Navi 4C. W związku z tym pojawiły się głosy, że tak złożony projekt może nie być wykonalny w najbliższej przyszłości, a niektórzy sugerują, że można go wykorzystać dopiero w następcy RDNA 4.
Najnowsze rendery, udostępnione przez creper9000, stworzone zostały na bazie diagramów Olrak29, które czerpały z kolei inspirację z ujawnionego slajdu Moore’s Law is Dead. Żadne źródło nie miało dostępu do pełnego diagramu ani GPU, co sprawia, że te wizualizacje są czysto koncepcyjne i oparte na informacjach z różnych niezweryfikowanych źródeł. Niemniej jednak prawdopodobieństwo, że taki projekt był w fazie rozwoju, wydaje się wysokie, biorąc pod uwagę liczne wcześniejsze przecieki.
Jak tłumaczy VideoCardz, architektura RDNA 4 obejmować ma nie tylko strukturę multi-chipową, ale i technologię układania w stosy, ujawnioną już dla zorientowanej na centrum danych serii GPU Radeon Instinct MI300. Proponowana strategia obejmuje wykorzystanie sporego interposera podzielonego na trzy segmenty, z których każdy zawiera dedykowane kontrolery pamięci Infinity Cache i GDDR.
W sąsiedztwie tych rdzeni, określanych jako AID, AMD planuje umieścić pokaźną matrycę multimedialną i I/O, ustanawiając połączenia z każdym AID. Co więcej, Shader Engines (SED) są zintegrowane z każdym AID, co tylko zwiększa złożoność tego projektu. Przecieki sugerują, że jeden AID może pomieścić do trzech SEDów, co daje AMD możliwość włączenia aż dziewięciu SEDów w każdym pakiecie.
Premiera kart graficznych AMD Radeon RX 8000 to jednak wciąż odległa przyszłość. Niemniej jednak nie ma wątpliwości, że AMD już pracuje nad architekturą RDNA 4. Chociaż los GPU Navi 4X nie został jeszcze rozstrzygnięty, Czerwoni mogą rzeczywiście mieć spore problemy z realizacją tak złożonego projektu.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Grafiki prezentują złożoność AMD Navi 4X, czyli high-endowego GPU RDNA 4