Nie brakuje teorii jakoby gry szkodziły młodym graczom. Powstało na ten temat wiele raportów a najnowszy eksperyment, za który odpowiadają naukowcy z Houston, jest w kontrze do wszystkich negatywnych głosów.
Od dawna rodzice lub różne organizacje ostrzegają przed grami twierdząc, że wirtualna rozgrywka szkodzi dziecięcym mózgom. Przeciwnego zdania są naukowcy z University of Houston College of Education, którzy swoimi spostrzeżeniami podzielili się na łamach Journal of Media Psychology. Odnieśli się do obaw rodziców powtarzanych od lat jakoby młodzi gracze poświęcający dużo czasu na granie w gry oraz/lub wybierający tytuły z konkretnych gatunków posiadali obniżone zdolności poznawcze. Jak jest w praktyce? Eksperyment naukowców z University of Houston College of Education nie wykazał takiego wpływu albo jest on znikomy. „Nasze badanie nie wykazało takiej korelacji. Niezależnie od tego, jak długo dzieci grały i jakie rodzaje gier wybrały” – powiedziała prof. Jie Zhang.
Badanie przeprowadzone na dzieciach w wieku 9-12 lat wykazało, że gry nie mają wpływu lub jedynie znikomy na zdolności poznawcze.
May JadAllah, profesor w School of Teaching and Learning na Illinois State University, powiedziała Healio, że jej zespół jest zainteresowany stworzeniem interwencji edukacyjnej, która może zwiększyć umiejętności przestrzenne uczniów klas 4 i 5. „Zdolności te rozwijają się u dzieci, gdy uczą się geometrii, pracują z mapami, są aktywne fizycznie lub angażują się w szycie czy stolarstwo. W trakcie tego procesu dowiedzieliśmy się, że aktywne granie w gry, zwłaszcza strzelanki, ma wyraźny, znaczący wpływ na funkcje przestrzenne, szybkość reakcji i uwagi u dorosłych. Chcieliśmy dowiedzieć się, czy to samo dotyczy dzieci” – stwierdziła JadAllah.
JadAllah wraz ze współpracownikami na potrzeby badania przeanalizowała zachowania 160 uczniów miejskich szkół publicznych (w wieku 9-12 lat). Dzieci wypełniły testy mierzące zdolności werbalne, zdolności ilościowe i zdolności przestrzenne, a także wypełniły osobną ankietę dotyczącą ich zachowań w grach. Z ankiety wynika, że młodsi odbiorcy grają w gry około 2,5 godziny dziennie. Najczęściej sięgają po gry dla najmłodszych. Popularnymi gatunkami są tytuły sportowe i związane z samochodami (17,7%), a następnie RPG akcji/przygodowe (16,5%) oraz różne strzelanki (13,4%).
„Pod pewnym względem spodziewaliśmy się, że nasze wyniki będą zgodne z wynikami AVG uzyskanymi z licznych badań w ciągu 20 lat, wskazujących na pozytywny wpływ AVG na niektóre funkcje poznawcze dorosłych graczy” – powiedziała JadAllah. Kobieta jednocześnie przyznała, iż badanie ma charakter odkrywczy, a jego wyników nie należy traktować jako „twardych faktów”.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Gry negatywnie wpływają na dzieci? To badanie zaskoczy przeciwników grania