HDR w grach staje się już bardzo powszechnym standardem (przynajmniej na konsolach) i zdaniem wielu osób technologia ta przynosi większe korzyści dla jakości obrazu niż przesiadka z rozdzielczości Full HD na 4K. Nie da się jednak ukryć, że implementacja technologii szerokiego zakresu tonalnego mocno różni się w zależności od tytułu i w niektórych grach przynosi spektakularne efekty (jak np. w Horizon Zero Dawn, Forza Horizon 3 czy Gran Turusmo Sport), w innych jest ledwo widoczny, a zdarzają się sytuacje, że potrafi nawet przynosić gorsze rezultaty niż SDR, co wynika z braku jednolitego standardu, który mógłby posłużyć twórcom za punkt odniesienia. Nie pomaga również fakt, że telewizory oferują różne specyfikacje determinujące jakość HDR-u oraz fakt, że HDR potrafi pojawić się w wybranych produkcjach tylko na części platform (np. tylko na konsolach, jak mamy do czynienia w przypadku Wiedźmina 3: Dziki Gon).
HDR Gaming Interest Group to nowo powstała organizacja, której celem jest optymalizacja HDR w grach.
To jednak wkrótce ma się zmienić, a to za sprawą nowo uformowanej organizacji HDR Gaming Interest Group, której głównym celem jest ujednolicenie specyfikacji i optymalizacja techniki HDR na konsolach i PC. Jej założyciele podkreślają, że różne formaty HDR stosowane w telewizorach sprawiają, że trudno obecnie zapewnić taką samą jakość szerokiego zakresu tonalnego w grach, ale zamierzają wypracować praktyki dla deweloperów gier, platform i producentów telewizorów, które pomogą dostarczyć jak najlepszy efekt na różnych platformach. Te mają być proste w implementacji i wspierać także „poprawioną operatywność”. Mówiąc w skrócie i bez ogródek, spodziewać możemy się, że w przyszłych grach wyciśniemy co tylko się da z efektu HDR na naszej platformie (telewizor, konsola, PC).
Co w tym przypadku najważniejsze, organizacja zrzesza producentów gier (Capcom, EA, Ubisoft), konsol (Sony, Microsoft), telewizorów (LG, Panasonic, Samusng) i monitorów (Asus, HP), co daje nadzieję, że nowe standardy będą powszechnie przyjęte i wdrażane w życie. Opracowali oni już nawet pierwszy dokument zawierający podstawowe założenia HDR Gaming Interest Group i wygląda to bardzo obiecująco. Nie bez znaczenia jest także popularyzacja odbiorników (telewizorów i monitorów) o coraz wyższej szczytowej jasności, dzięki której HDR może prezentować się jeszcze lepiej, a coraz większym wsparciem cieszą się też standardy szerokiego zakresu tonalnego obsługujące dynamiczne metadane (takie jak HDR10+). Pełna lista firm wchodzących w skład HDR Gaming Interest Group:
- Activision Publishing
- ASUSTek
- Capcom
- Electronic Arts
- Epic Games
- HP
- Koninklijke Philips N.V.
- LG Electronics
- Microsoft
- Panasonic
- Samsung
- Sony Interactive Entertainment
- Sony Visual Products
- Square Enix
- Toshiba Visual Solutions Corporation
- Ubisoft
- Unity Technologies
- Vicarious Visions
- Vizio
- WB Games
Pokaż / Dodaj komentarze do: HDR w grach będzie jeszcze lepszy. Microsoft, Sony i inni gracze łączą siły