Czego w 2025 roku mogą oczekiwać deweloperzy, którzy dostarczają na rynek świetnie przyjęte tytuły? Okazuje się, że wypowiedzenia.
Studio Virtuos, znane m.in. z pracy nad The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, ogłosiło redukcję zatrudnienia o około 7%, co oznacza zwolnienie 270 pracowników na całym świecie. Informację jako pierwszy podał dziennikarz Gauthier Andres z Origami, a później potwierdziło ją samo studio.
Studio Virtuos, znane m.in. z pracy nad The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered, ogłosiło redukcję zatrudnienia o około 7%, co oznacza zwolnienie 270 pracowników na całym świecie.
Globalne cięcia, ale najmocniej ucierpiała Azja
Virtuos, które zatrudnia ponad 4200 osób w Ameryce Północnej, Europie i Azji, poinformowało, że redukcja zatrudnienia dotyczy głównie zespołów o niższym obłożeniu i spadającym popycie, wynikających ze strukturalnych zmian w branży. Około 200 osób straci pracę w Azji, a 70 w Europie. W Francji, gdzie znajduje się główny zespół pracujący nad Oblivion Remastered, zwolnienia mają objąć „mniej niż 10 osób”.
Studio zapewnia, że zapewni pakiety odprawowe, pomoc w przebranżowieniu i (tam, gdzie to możliwe) alternatywne oferty pracy w obrębie swojej globalnej sieci.

Rozwój i zwolnienia równocześnie?
Pomimo fali zwolnień, Virtuos w ostatnich miesiącach intensywnie inwestowało w rozwój. Firma przejęła m.in. studia Beyond-FX, Pipeworks i Umanaïa w Ameryce Północnej oraz Third Kind Games i Abstraction w Europie. Te przejęcia miały wzmocnić kompetencje Virtuos w takich obszarach jak efekty wizualne, projektowanie, programowanie w Unreal Engine oraz kreatywny rozwój gier.
„Nasze inwestycje pokazują, że chcemy rosnąć w tych obszarach, w których nasze doświadczenie i skala tworzą długoterminową wartość. Jednocześnie rezygnujemy z usług, na które maleje zapotrzebowanie” - czytamy w oficjalnym oświadczeniu firmy. Virtuos dodaje, że musi lepiej dopasować lokalizację zespołów do potrzeb klientów, co, zdaniem firmy, tłumaczy większy wpływ reorganizacji na oddziały w Azji.
Wsparcie dla gigantów, ale to za mało
Virtuos to jedno z największych studiów współpracujących przy największych projektach w branży. Studio wspierało CD Projekt RED przy aktualizacjach Cyberpunk 2077, współtworzy Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, a także bierze udział w produkcji gier-usług jak Dune: Awakening czy Sea of Thieves. Dodatkowo, remaster kultowego Obliviona był jednym z najbardziej oczekiwanych projektów w ich portfolio.
Paradoksalnie, mimo imponującego katalogu współpracy i pozytywnego odbioru ich prac, Virtuos nie uniknęło cięć, co pokazuje skalę problemów w branży gier, gdzie obecnie nawet studia z teoretycznie stabilnym źródłem dochodu nie są odporne na turbulencje rynkowe.
Szeroki kryzys w branży gier
Zwolnienia w Virtuos to kolejna odsłona większego trendu. Wcześniej, w lipcu, Microsoft zredukował zatrudnienie w swoim dziale Xbox, zamknął studia (m.in. The Initiative) oraz anulował produkcję niektórych tytułów, w tym Everwild od Rare. Również Romero Games, studio współpracujące z Microsoftem przy niezapowiedzianym projekcie, zmuszone było do jego anulowania z powodu braku finansowania. Masowe zwolnienia objęły jednak również wiele innych firm, w tym Sony.

Pokaż / Dodaj komentarze do: W nagrodę za hit czekają ich zwolnienia. Absurd obecnej branży gier