Huawei zaprezentował swój pierwszy samochód elektryczny AITO M5 EV z akumulatorem LFP

Huawei zaprezentował swój pierwszy samochód elektryczny AITO M5 EV z akumulatorem LFP

AITO, firma motoryzacyjna, za którą stoi Huawei, zaprezentowała swój pierwszy samochód elektryczny. Nazywa się AITO M5 EV i ma konkurować z Teslą Model Y. Jest to bowiem SUV, który będzie produkowany w wersji z napędem na tylne koła oraz z napędem na 4 koła.

Na rynku EV pojawiają się tradycyjne koncerny samochodowe, nowe start-upy, a także producenci elektroniki, którzy chcą poszerzyć swoje portfolio produktów. W tym kierunku chcą zmierzać na przykład Sony i Xiaomi, ale obie te firmy zostały wyprzedzone przez Huawei.  Chiński producent wraz z Grupą Seres, powołał do życia firmę samochodową AITO, która zaprezentowała teraz nowy model AITO M5 EV. Jest to SUV, a właściwie crossover, który ma konkurować np. z Teslą Model Y.

Huawei pokazał swój pierwszy samochód elektryczny AITO M5 EV, który ma konkurować z Teslą Model Y.

Samochód ma 4785 mm długości, 1930 mm szerokości, 1620 mm wysokości i rozstaw osi 2880 mm. Będzie produkowany w dwóch wersjach, z napędem na tylne koła oraz 4x4. Pierwsza wersja będzie miała maksymalną moc 200 kW i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy. Model 4x4 otrzyma dodatkowy silnik elektryczny o mocy 165 kW na przednią oś, a auto osiąga 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy.

AITO zastosowało akumulator firmy CATL, który mieści 80 kWh energii. To zaskakująco dużo, biorąc pod uwagę, że zastosowano typ LFP (litowo-żelazowo-fosforanowy), który posiada znacznie niższą gęstość energii niż NMC, NCA i inne podobne typy, z drugiej strony decyzja ta umożliwiła uzyskanie niższej ceny sprzedaży. Zaletą LFP jest również żywotność znacznie przekraczająca normalny okres użytkowania samochodu oraz lepsza odporność na ogień. Jeśli chodzi o zasięg, został on zmierzony przez tradycyjnie nadmiernie optymistyczny chiński standard CTLC, który daje zawyżone wyniki w porównaniu do WLTP, a nawet starszy i bardzo niedokładny NEDC wydaje się być lepszy. Raczej nikt nie sądzi, że tak duże auto przejedzie 620 km na akumulatorze 80kWh lub 552 km w wersji 4×4.

M5 EV jest zbudowany na platformie Huawei DriveONE, która zapewnia np. adaptacyjny rozkład momentu obrotowego z czasem reakcji sterownika na poziomie 4 ms, co według firmy jest o zdecydowanie szybsze niż 400 ms w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym. System informacyjno-rozrywkowy samochodu działa w oparciu o HarmonyOS 3 i umożliwia bezpośrednie połączenie między ekranem w samochodzie a telefonem komórkowym.

Jeśli chodzi o cenę, model z napędem na tylną oś będzie kosztował 288 600 RMB (200 000 PLN) po uwzględnieniu dotacji, która dotyczy samochodów w cenie do 300 000 RMB. Wersja 4x4, która kosztuje 319 800 RMB (220 000 PLN) i nie kwalifikuje się do dotacji. Na samochód zarejestrowano już 30 000 zamówień w przedsprzedaży.  

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Huawei zaprezentował swój pierwszy samochód elektryczny AITO M5 EV z akumulatorem LFP

 0