Znani influencerzy na pasku Rosji. Tak powstaje dezinformacja

Znani influencerzy na pasku Rosji. Tak powstaje dezinformacja

Amerykański Departament Sprawiedliwości ponownie ostrzega przed rosyjskimi próbami manipulowania opinią publiczną w Stanach Zjednoczonych za pomocą propagandy szerzonej w mediach społecznościowych.

W środę prokuratura federalna oskarżyła dwóch pracowników kontrolowanego przez Kreml medium RT o potajemne finansowanie amerykańskiej firmy medialnej, która miała promować rosyjskie interesy. Zgodnie z aktem oskarżenia, RT przeznaczyło blisko 10 milionów dolarów na wsparcie firmy z siedzibą w Tennessee, która stworzyła filmy wspierające stanowiska rosyjskiego rządu. Te produkcje, łącznie niemal 2000 filmów, osiągnęły ponad 16 milionów wyświetleń na platformie YouTube.

Nowy akt oskarżenia zarzuca konserwatywnej firmie medialnej, że otrzymała miliony dolarów od Kremla.

Fałszywe tożsamości założycieli amerykańskiej firmy.

Śledztwo wskazuje, że pieniądze trafiły do firmy Tenet Media, która zatrudnia znanych komentatorów, takich jak Tim Pool, Benny Johnson czy Lauren Southern. Choć w akcie oskarżenia firma nie została wymieniona z nazwy, prokuratura podkreśliła, że opisy tej firmy pasują do charakterystyki Tenet Media. Na swojej stronie internetowej firma określa się mianem „sieci heterodoksyjnych komentatorów skupiających się na zachodnich kwestiach politycznych i kulturowych”.

Według Departamentu Sprawiedliwości Tenet Media była tajnym projektem RT w USA, założonym przez dwóch zagranicznych obywateli, którzy wcześniej pracowali dla rosyjskiej telewizji. Wśród założycieli wymieniana jest Lauren Chen, była pracownica RT, oraz jej mąż. Dwaj oskarżeni pracownicy RT, Kostiantyn Kałasznikow (31 lat) i Jelena Afanasjewa (27 lat), mieli działać pod fałszywymi nazwiskami, pełniąc funkcje redaktorów w Tenet Media.

Tenet ukrywało powiązania z Rosją.

Amerykański prokurator generalny, Merrick Garland, podkreślił w swoim oświadczeniu, że firma nie ujawniała swoich powiązań z RT ani rządem rosyjskim ani influencerom, ani ich obserwującym, zamiast tego twierdząc, że finansowanie pochodziło od fikcyjnego prywatnego inwestora.

Początki tego spisku sięgają grudnia 2022 roku, kiedy to jeden z założycieli Tenet Media postanowił uruchomić nowy kanał YouTube z osobowością, która miała stać się twarzą kanału, zarabiającą nawet 2 miliony dolarów rocznie. Departament Sprawiedliwości podkreśla, że większość produkowanych treści służyła rosyjskim interesom, starając się podsycać podziały w USA i wzmacniać prorosyjskie nastroje.

W ramach dochodzenia, Departament Sprawiedliwości przejął również 32 domeny internetowe, które, jak twierdzą śledczy, były wykorzystywane przez Rosję do szerzenia propagandy mającej na celu zmniejszenie międzynarodowego poparcia dla Ukrainy, wspieranie prorosyjskiej polityki oraz wpływanie na amerykańskie wybory, w tym nadchodzące wybory prezydenckie w 2024 roku.

RT i Tenet Media nie udzieliły jeszcze oficjalnych komentarzy na temat tych oskarżeń, a według informacji federalnych, Kałasznikow i Afanasjewa pozostają na wolności.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Znani influencerzy na pasku Rosji. Tak powstaje dezinformacja

 0