Intel miał naprawdę ambitne plany dla kart Battlemage. Przeciek zdradza szczegóły


Intel miał naprawdę ambitne plany dla kart Battlemage. Przeciek zdradza szczegóły

Jak wynika z najnowszych przecieków, Intel miał ambitne plany wobec swojej drugiej generacji kart graficznych z rodziny Battlemage, w tym większe układy, 3D cache i topowe konfiguracje. Wygląda jednak na to, że projekt w dużej części został anulowany z powodu zmian kierownictwa i trudnej sytuacji finansowej firmy.

Pierwsza generacja kart graficznych Intela (Arc Alchemist) nie odniosła takiego sukcesu, jakiego spodziewał się niebieski zespół. Mimo to dział GPU firmy zdołał odbudować reputację dzięki konsekwentnemu rozwojowi oprogramowania i sterowników, co położyło solidne fundamenty pod następną generację, Arc Battlemage (Xe2). Podczas prac nad tą linią Intel przygotował niezwykle ambitne plany, z których dziś pozostały jedynie prototypy i przecieki publikowane przez informatorów.

Podczas prac nad drugą generacją kart Arc Intel przygotował niezwykle ambitne plany, z których dziś pozostały jedynie prototypy i przecieki publikowane przez informatorów.

Ujawnione prototypy i anulowane układy Battlemage

Użytkownik X o pseudonimie @GOKForFree, znany z publikowania nieznanych wcześniej prototypów kart graficznych Intel Arc, już w maju 2025 roku udostępnił zdjęcia tajemniczego laminatu. Wówczas brakowało informacji o jego przeznaczeniu, jednak dziś wiadomo, że płyta była projektowana pod większy układ GPU niż Battlemage BMG-G21, który trafił do modeli Arc B580 i B570.

Płytka testowa posiadała sześć gniazd pamięci GDDR6 (sugerując 192-bitową magistralę), dwa 8-pinowe złącza zasilania oraz znacznie bardziej rozbudowany układ VRM niż w dostępnych na rynku kartach z serii B. Wszystko wskazuje, że PCB zaprojektowano z myślą o układzie Battlemage BMG-G10 w wersji BGA 2727, który miał być flagową konstrukcją serii.

Według źródeł (m.in. Bionic_Squash) Intel planował dwa warianty tego GPU:

Model

Liczba rdzeni Xe2

Status

Battlemage BMG-G10 X4

40

Anulowany

Battlemage BMG-G31

32

Oczekiwany (w przygotowaniu)

Battlemage BMG-G10 X3

28

Anulowany

Battlemage BMG-G21

20

Wydany (Arc B580)

Wyraźnie widać, że BMG-G10 miał być dużo większym i mocniejszym układem niż cokolwiek, co ostatecznie trafiło na rynek.

Adamantine Cache - 3D rewolucja, która nie doszła do skutku

Jednym z najbardziej ekscytujących elementów anulowanego projektu był Adamantine Cache, czyli rozwiązanie oparte na 3D stackingu, w którym GPU znajdowałby się na wierzchu kafelka zawierającego nawet 512 MB pamięci podręcznej. Koncepcja przypominała strukturę chipów Clearwater Forest i miała znacząco zwiększyć przepustowość oraz efektywność energetyczną.

Podobne rozwiązania planowano również w wysokowydajnych procesorach Arrow Lake Halo, które jednak również zostały anulowane. Teraz Intel ma zamiar wrócić do tej koncepcji w ramach architektury Nova Lake, integrującej nowe GPU Xe3P, a w przyszłości być może także moduły graficzne NVIDII.

Niewykorzystany potencjał

Z anulowanych planów wynika, że Intel rozważał stworzenie kart z 192-bitowym (dla X3) i 256-bitowym (dla X4) interfejsem pamięci, z możliwością zastosowania nawet 24 GB VRAM oraz wsparciem dla PCIe 5.0. Wszystko to wskazuje, że firma szykowała się do ataku na high-endowy segment, zanim zmiany w strukturze korporacyjnej wymusiły ograniczenie projektu.

Pomimo anulowania części planów, dział graficzny Intela wciąż zapewnia, że pracuje nad nowymi GPU. Z nieoficjalnych doniesień wiemy zaś, że firma szykuje kartę Arc B770, która może stać się duchowym następcą anulowanego Battlemage X4. Liczymy więc na to, że wraz z premierą architektury Nova Lake i GPU Xe3P, firma ponownie spróbuje powalczyć o w segmencie wydajnych kart graficznych.

Spodobało Ci się? Podziel się ze znajomymi!

Pokaż / Dodaj komentarze do:

Intel miał naprawdę ambitne plany dla kart Battlemage. Przeciek zdradza szczegóły
 0