Intel i Microsoft prezentują kompresję tekstur opartą na AI, to może być gamechanger

Intel i Microsoft prezentują kompresję tekstur opartą na AI, to może być gamechanger

Kompresja tekstur od dziesięcioleci odgrywa kluczową rolę w grach komputerowych, pomagając zmniejszyć obciążenie pamięci VRAM oraz poprawić wydajność, zwłaszcza przy rosnących wymaganiach dotyczących rozdzielczości. 

W 2025 roku, wraz coraz większą popularnością rozgrywki w 4K na PC i konsolach, technologia ta przechodzi prawdziwą rewolucję. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) oraz nowemu rozwiązaniu o nazwie Cooperative Vectors na DirectX, gracze mogą spodziewać się znaczącej poprawy wydajności bez pogorszenia jakości grafiki.

Rosnące wyzwania związane z wysoką rozdzielczością

W erze ultrawysokiej rozdzielczości, każda tekstura 4K staje się znacznie bardziej złożona. Przykładem może być pojedynczy model dinozaura, który wykorzystuje osiem tekstur PBR o wymiarach 4096 × 4096 pikseli zawierających aż 13 kanałów szczegółów powierzchni, takich jak szorstkość, okluzja otoczenia itd. W praktyce oznacza to około 200 milionów wartości tekstur dla jednego obiektu w grze, co znacząco obciąża pamięć VRAM karty graficznej.

Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) oraz nowemu rozwiązaniu o nazwie Cooperative Vectors na DirectX, gracze mogą spodziewać się znaczącej poprawy wydajności bez pogorszenia jakości grafiki.

Cooperative Vectors

Rosnące wyzwania związane z wysoką rozdzielczością

Do tej pory obowiązywała zasada: im więcej VRAM, tym lepiej. Jednak w 2025 roku nowe podejście do kompresji tekstur z wykorzystaniem AI może zmienić zasady gry.

Cooperative Vectors – 10-krotny wzrost wydajności

Podczas tegorocznej konferencji GDC 2025, Intel zaprezentował przełomowe rozwiązanie w środowisku DirectX w postaci Cooperative Vectors. Funkcjonalność ta ma przynieść 10-krotny wzrost wydajności wnioskowania AI dla technologii Neural Block Texture Compression na kartach graficznych Intel Arc.

Na scenie pojawili się także przedstawiciele AMD (Joe Rozek) oraz NVIDIA (Alexey Panteleev), którzy potwierdzili wsparcie dla Cooperative Vectors w swoich produktach – Radeon (RDNA 4) i GeForce RTX. Współpraca tych trzech gigantów branży GPU pokazuje, że nowa technologia może stać się standardem w przyszłych generacjach kart graficznych.

Czym są Cooperative Vectors?

Jak tłumaczy Intel: "Cooperative Vectors pozwalają na mnożenie macierzy przez wektory dowolnej wielkości na każdym etapie shaderów. Dzięki temu mogą być używane nie tylko do trenowania modeli AI, np. przy wykorzystaniu shaderów obliczeniowych, ale również do wnioskowania w czasie rzeczywistym – w tym do wnioskowania per-pixel – przyspieszając wykonywanie technik Neural Rendering na sprzęcie z akceleracją AI".

W praktyce oznacza to, że modele AI mogą działać równolegle z procesami renderowania w czasie rzeczywistym, analizując dane z gry i ekranu, co pozwala dynamicznie dostosować jakość grafiki i zmniejszyć zużycie VRAM.

Neural Block Texture Compression – mniej VRAM, ta sama jakość

Nowe techniki kompresji tekstur, takie jak Neural Block Texture Compression, pozwalają zredukować rozmiar tekstur bez widocznej utraty jakości. Dzięki temu nawet najbardziej wymagające gry w rozdzielczości 4K będą działać płynniej, zużywając znacznie mniej pamięci VRAM.

Intel Arc wykorzystuje w tym celu jednostki XMX, zoptymalizowane pod kątem obliczeń AI. GPU AMD RDNA 4 również zyskały potężne ulepszenia AI, co pozwala firmie w pełni wykorzystać potencjał neural rendering. NVIDIA z kolei idzie o krok dalej, rozwijając szeroką gamę RTX Neural Shaders, które mają na celu zwiększyć wydajność i zmniejszać wymagania sprzętowe.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel i Microsoft prezentują kompresję tekstur opartą na AI, to może być gamechanger

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł