Intel nadal nie wie, co jest przyczyną awarii procesorów Core i9 do komputerów stacjonarnych

Intel nadal nie wie, co jest przyczyną awarii procesorów Core i9 do komputerów stacjonarnych

Od miesięcy gracze Raptor Lake irytują się problemami ze stabilnością procesorów powodującymi zawieszanie się gier. Przez chwilę wydawało się, że Intel zamierza wrzucić poprawkę. Niestety firma zaprzeczyła tym doniesieniom, twierdząc, że problem polega na czymś więcej, niż się wydawało.

Ostatnio użytkownicy borykali się z problemami ze stabilnością flagowych procesorów Intel Core i9-14900K i 13900K. Osoby posiadające te CPU zauważyły ​​częstsze awarie gier, co skłoniło wielu programistów do wydania komunikatów, iż źródłem problemów są układy Niebieskich. Intel powiedział, że zbada sprawę.

Doniesienia o tym, że Intel znalazł rozwiązanie, pochodzą z niemieckiego bloga Igor's Lab. Igor Wallossek twierdził, że uzyskał wewnętrzny dokument w ramach NDA, w którym stwierdzono, że podstawową przyczyną niestabilności jest „nieprawidłowa wartość w algorytmie mikrokodu powiązana z funkcją eTVB (enhanced Thermal Velocity Boost)”. Przez krótką chwilę użytkownicy Raptor Lake wierzyli, że Intel rzeczywiście znalazł rozwiązanie i lada moment wypuści łatkę. Niestety, gigant z Santa Clara stwierdził, że doniesienia te są nieprawdziwe i wciąż próbuje się ustalić przyczynę.

Przez chwilę wydawało się, że Intel znalazł główną przyczynę niestabilności swoich flagowych procesorów. 

Poprawianie stabilności procesorów Intel Core 13. i 14. generacji z Intel Default Settings

„Wbrew temu, co donosiły ostatnio media, Intel nie potwierdził pierwotnej przyczyny i wraz ze swoimi partnerami w dalszym ciągu bada zgłoszenia użytkowników dotyczące problemów z niestabilnością odblokowanych procesorów Intel Core 13. i 14. generacji (K/KF/KS) do komputerów stacjonarnych” – stwierdzono w oświadczenie. „Poprawka mikrokodu, o której mowa w doniesieniach prasowych, naprawia błąd eTVB wykryty przez Intela podczas sprawdzania raportów o niestabilności. Chociaż ten problem potencjalnie przyczynia się do niestabilności, nie jest główną przyczyną”. Po tym komunikacie Igor's Lab dodało sprostowanie do swojego raportu.

Intel opracował technologię eTVB specjalnie dla procesorów Intel Raptor Lake S, aby zapewnić im jeszcze wyższą wydajność w grach i aplikacjach poprzez podkręcanie rdzeni procesora powyżej maksymalnej częstotliwości turbo w określonych warunkach. Igor pierwotnie poinformował, że Intel wykrył przesunięcie minimalnego napięcia roboczego na modelach Core i9 wynikające z narażenia na podwyższone napięcie rdzenia i dodał, że zbliża się aktualizacja firmware, która to naprawi, co było tylko częściowo prawdziwe.

W międzyczasie gracze opracowali obejścia, korzystając z porad programistów. Awarie różnią się w zależności od tytułu, przy czym niektóre powodują błędy „braku pamięci”, inne powodują wyrzucanie pulpitu, a jeszcze inne całkowicie blokują komputer. Ponadto niektóre chipy działają dobrze przez tydzień do nawet miesiąca, ale w końcu zaczynają pojawiać się problemy ze stabilnością. Unreal Engine wydaje się wspólnym mianownikiem wśród gier, które mają problemy.

Twórcy gier mają różne rady, jak uniknąć tego problemu, ale wszystkie dotyczą taktowania. Epic Games wydało powiadomienie zachęcające użytkowników do dostosowania ustawień BIOS-u. Fatshark, czyli twórcy Vermintide 2 i Warhammer 40,000: Darktide, zalecił użycie narzędzia Intel Extreme Tuning Utility (XTU) w celu obniżenia szybkości rdzenia z x55 do x53. Gearbox kazał usunąć wszelkie podkręcanie w BIOS-ie lub użyć XTU, chociaż zmiany wprowadzone w BIOS-ie pozostają po resecie, w przeciwieństwie do tych wprowadzonych za pomocą oprogramowania Intela. Outpost: Twórcy Infinity zasugerowali obniżenie częstotliwości z 5,5 GHz do około 5 GHz, aby uniknąć awarii.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel nadal nie wie, co jest przyczyną awarii procesorów Core i9 do komputerów stacjonarnych

 0