Wiele osób spekulowało ostatnio na temat przyszłości GPU Intela. Po słabej premierze Arc Alchemist niektórzy sugerowali, że Intel anuluje karty graficzne Battlemage. Jednak tak się nie stało, a producent postanowił właśnie zaprezentować pierwsze szczegóły dotyczące architektury Xe2.
Ta nowa architektura będzie dostępna w całej gamie produktów Intela, a producent porzuca oznaczenia Xe-HPG, Xe-LPG, ograniczając się do Xe2 we wszystkich produktach. Technologia ta trafi zarówno do iGPU w nowych procesorach Niebieskich, jak i samodzielnych kart graficznych Battlemage. „Mogę dziś potwierdzić, że architektura Xe2 będzie używana w obu przypadkach” – powiedział przedstawiciel Intela ds. grafiki, Tom Petersen, podczas odprawy graficznej Lunar Lake.
Technologia Xe2 trafi zarówno do iGPU w nowych procesorach Niebieskich (poczynając od Lunar Lake), jak i samodzielnych kart graficznych Battlemage.
Intel Xe2 będzie wyposażony w osiem 512-bitowych silników wektorowych (Vector Engines), osiem 2048-bitowych silników XMX, obsługę operacji atomowych 64b i 192 KB współdzielonej pamięci L1$/SLM. Procesory Lunar Lake są wyposażone w osiem rdzeni Xe. To nie za wiele jak na procesor graficzny do gier, ale Petersen podkreślił, że nowa architektura została stworzona pod kątem skalowalności, więc samodzielnie grafiki będą posiadać kilkukrotnie więcej rdzeni (Arc A770 miał ich 32).
Rdzenie w Xe2 zostały ulepszone w celu uzyskania wyższej wydajności, lepszego wykorzystania i większej kompatybilności z grami. Ten ostatni punkt jest szczególnie ważny, bo karty Alchemist miały z tym spore problemy. Jak wyjaśnia Petersen: „To była podróż. Dowiedzieliśmy się wiele o ograniczeniach CPU, kompilacji współdzielonej i DX9, a cały ten wysiłek przeniesiono do Xe2”.
Jak stwierdził Intel, Xe2 będzie siedem razy szybszy w Compute Dispatch XI i ponad dwanaście razy szybszy w Draw XI. Będzie także czterokrotnie szybszy w Mase Shader Dispatch. Te podstawowe zmiany w architekturze powinny znacznie poprawić wydajność GPU Battlemage. Nowa generacja powinna być w stanie uruchomić wszystkie gry korzystające z Unreal Engine 5 znacznie wydajniej niż Alchemist.
Intel zamierza tym razem stworzyć także bardziej efektywne energetycznie GPU. Co więcej, Xe2 będzie miał obsługę powiadomień dla SIMD16. Intel twierdzi, że zapewni to lepszą obsługę w dniu premiery w wielu grach na PC. Widać, że Niebiescy uczą się na błędach.
Intel udostępnił wiele szczegółów technicznych, co możecie zobaczyć na zaprezentowanych slajdach. Niestety nie ma szacunkowego terminu, kiedy pojawią się pierwsze samodzielne karty graficzne Battlemage. Niemniej jednak fakt, że faktycznie nadejdą, jest pozytywną wiadomością.
„Xe2, zdecydowanie nadejdzie” – powiedział Petersen, choć prawdopodobnie w nawiązaniu do Lunar Lake, które zadebiutuje gdzieś w trzecim kwartale tego roku. Wówczas nie omieszkamy przetestować Xe2.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel oficjalnie zapowiada nową architekturę GPU. Xe2 zwiastuje duży skok wydajności