Intel omawia Xe-HPG i zapowiada XeSS, swoją alternatywę dla DLSS i FSR

Intel omawia Xe-HPG i zapowiada XeSS, swoją alternatywę dla DLSS i FSR

Podczas Intel Architecture Day 2021 Niebiescy zdradzili kilka interesujących informacji na temat swoich nowych procesorów graficznych Arc, w tym ich bloków konstrukcyjnych, architektury i technologii napędzających procesory graficzne.

Procesory graficzne Intel DG2 będą tworzone w oparciu o bloki Xe-Cores (wydajne i efektywne energetycznie jednostki do obliczeń arytmetycznych), które zostaną zgrupowane w ramach tzw. Render Slices. Każdy Xe-Core zostanie zbudowany przy użyciu 16 silników wektorowych - Vector Engine (256-bitowych) i 16 silników matrycowych - Matrix Engines (1024-bitów na silnik). Pod każdym procesorem Xe-Core znajduje się pojedyncza jednostka śledzenia promieni (Ray Tracing Unit - bez wymyślnej nazwy, takiej jak w przypadku AMD lub NVIDII). W ten sposób procesory graficzne DG2 będą miały taką samą liczbę Xe-Core i jednostek do ray tracingu. GPU te będą ponadto wyposażone w Memory Fabric, czyli dużą pamięć podręczną L2. Intel opublikował schemat blokowy flagowego procesora graficznego DG2 (Arc Alchemist), czyli wariantu z 512 EU:

Intel omawia Xe-HPG i zapowiada XeSS, swoją alternatywę dla DLSS i FSR

XeSS to z kolei nazwa technologi Super Resolution firmy Intel. Ta będzie obsługiwana przez instrukcje DP4a i XMX, które są obecne w już wydanych procesorach graficznych DG1 (Xe-LP) i trafią do nadchodzącej serii Intel Xe-HPG (DG2). Silniki XMX Matrix Engine stanowią podstawę akceleracji sztucznej inteligencji w procesorach graficznych Arc „Alchemist” nowej generacji. Każdy układ DG2 będzie wyposażony w 16 Matrix Engine i 16 Vector Engine.

XeSS to z kolei nazwa technologi będącej odpowiedzią Intela na DLSS i FSR. 

Intel omawia Xe-HPG i zapowiada XeSS, swoją alternatywę dla DLSS i FSR

Intel potwierdził, że ​​czas renderowania klatek będzie dłuższy niż w przypadku tradycyjnych metod skalowania, ale będzie też znacznie krótszy niż renderowanie natywnych obrazów 4K. Intel XeSS to technologia skalowania czasowego, która uwzględnia wektory ruchu (szybkość) i historię poprzednich klatek. Te dane będą przetwarzane przez instrukcje XeSS XMX, zanim dotrą do postprocessingu. Trzeba przyznać, że jakość technologii Intela robiła duże wrażenie podczas konferencji, prezentując się lepiej od FSR AMD już na tym wczesnym etapie. 

Intel omawia Xe-HPG i zapowiada XeSS, swoją alternatywę dla DLSS i FSR

Intel potwierdził także nazwy kodowe architektury trzech kolejnych serii ARC: Alchemist, Battlemage i Celestial. Te mają zostać zbudowane przy użyciu HPG i ich pochodnych, podczas gdy czwarta seria Gen Arc prawdopodobnie będzie zawierać nową mikroarchitekturę, określaną jako „Xᵉ Next”. Seria Alchemist będzie wykorzystywać 6 nm litografię TSMC N6. Tak prezentuje się harmonogram wydawniczy HPG (niestety Intel nie podał żadnych dat):

  • Xᵉ HPG – Alchemist
  • Xᵉ² HPG – Battlemage
  • Xᵉ³ HPG – Celestial
  • Xᵉ Next Architecture – Druid

Intel potwierdził jedynie, że Alchemist oparty na procesorach graficznych Xe-HPG (DG2) zadebiutuje w pierwszym kwartale 2022 roku, ale nie zdradził dalszych szczegółów na temat przyszłych generacji.

Intel omawia Xe-HPG i zapowiada XeSS, swoją alternatywę dla DLSS i FSR

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel omawia Xe-HPG i zapowiada XeSS, swoją alternatywę dla DLSS i FSR

 0