Intel prezentuje prototyp swojego dedykowanego GPU

Intel prezentuje prototyp swojego dedykowanego GPU

Od kilku miesięcy wiemy, że Intel pracuje nad nową architekturą dedykowanego GPU i po mało udanych próbach w tym zakresie (jak np. Larrabee, które skończyło jako akcelerator HPC czy i740 sprzed 20 lat) niebieska ekipa jest podobno zdeterminowana, by dostarczyć na rynek stosowny produkt.

Świadczy o tym choćby zatrudnienie Rajy Koduriego, czyli wybitnego specjalisty w zakresie architektury GPU, który jeszcze niedawno był szefem działu graficznego AMD (Radeon Technologies Group). Teraz zaś, w trakcie konferencji ISSCC w San Francisco, Intel zaprezentował kierunek, w którym zamierza podążać, opracowując własne dedykowane GPU. Producent zamierza w gruncie rzeczy skalować architekturę iGPU i dać jej kopa, wprowadzając mechanizm pozwalający na lepsze utrzymanie wysokich częstotliwości taktowania. Prace wciąż są jednak na bardzo wczesnym etapie, więc wiele może jeszcze ulec zmianie, ale rozwiązania obrane przez Intela zapowiadają się naprawdę interesująco, w szczególności w zakresie wykorzystania zaawansowanego systemu regulacji napięć.

Intel, jako trzeci zawodnik obok AMD i NVIDII, może wnieść sporo świeżości na rynku dedykowanych GPU

Zaprezentowany pierwszy prototyp dGPU Intela wyprodukowano z użyciem 14 nm litografii LP i jest to dwuukładowe rozwiązanie w rozmiarze 8 x 8 mm z 1,5 mld tranzystorów. Pierwszy chip zawiera kluczowe komponenty, jak samo GPU czy moduł System Agent, natomiast drugi to  FPGA, który komunikuje się z magistralą systemową. Komponent GPU w obecnej formie bazuje na architekturze Intel Gen 9 i zawiera trzy klastery jednostek wykonawczych (ich łączna liczba to 18, co daje 144 zunifikowane shadery). Poza tym, grafika pracuje z zegarem od 50 MHz do 400 MHz, przy napięciu od 0,51 V do 1,2 V. Oczywiście jest to jedynie prezentacja samego pomysłu i w ostatecznej wersji otrzymamy ich zdecydowanie więcej. Co jednak istotne, klastery te podłączone są do wyrafinowanego mechanizmu kontroli zasilania/zegarów, który efektywnie zarządza energią i taktowaniem indywidualnych jednostek wykonawczych, a nie jak jest to dotychczas całego GPU, co przełożyć ma się na sprawniejszą pracę układu, pozwalającą na zwiększenie wydajności, przy jednoczesnym obniżeniu poboru energii.

Zastosowano tu także mechanizm podwajania taktowania, który jak sama nazwa wskazuje podwaja częstotliwość taktowania (w trybie Boost), poza możliwości oferowane obecnie przez iGPU Gen 9. Wraz z uzyskaniem stosownego poziomu efektywności energetycznej, Intel wykorzysta zaś nowsze generacje jednostek wykonawczych i zwiększy ich ilość, wykorzystując w tym celu nowszy proces litograficzny. Tym samym otrzymamy większe i zdecydowanie wydajniejsze GPU. Kiedy to nastąpi? Tego jeszcze nie wiemy, ale Niebiescy raczej nie zamierzają się tu spieszyć.  

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel prezentuje prototyp swojego dedykowanego GPU

 0