Intel także szykuje grafiki wykorzystujące budowę MCM

Intel także szykuje grafiki wykorzystujące budowę MCM

Intel przymierza się do wypuszczenia swoich samodzielnych kart graficznych z serii Arc Alchemist, ale wygląda na to, że nie marnuje czasu i już pracuje nad ich następcami. Ujawniony wniosek patentowy niebieskiego zespołu sugeruje zaś, że te wykorzystywać będą budowę MCM, czyli składającą się z kilku chipów, zamiast typowego monolitycznego designu. 

Intel jest już zaznajomiony z technologią MCM, także jeśli chodzi o GPU, ponieważ jego procesor graficzny Ponte Vecchio jest konstrukcją wielochipletową, chociaż warto podkreślić, że ten jest projektowany i budowany z myślą o segmencie centrów danych. Jednak nowy patent zatytułowany „Position-Based Rendering Apparatus and Method for Multi-Die/GPU Graphics Processing”, który został odkryty przez Underfox, ujawnia, jak kilka GPU (MCM) może współpracować ze sobą w celu renderowania obrazu.

Ujawniony wniosek patentowy Intela sugeruje zaś, że ten wykorzystywać będzie budowę MCM w swoich przyszłych GPU.

Intel także szykuje grafiki wykorzystujące budowę MCM

Patent mówi konkretnie o zintegrowaniu renderowania szachownicowego (checkerboard) opartego na kafelkach, które jest bardzo powszechną techniką renderowania stosowaną w obecnych procesorach graficznych, wraz z obliczaniem rozproszonej pozycji wierzchołków GPU, aby umożliwić bardziej wydajne skalowanie na GPU z wieloma matrycami. Wywołania draw (draw calls) są dzielone na części w formie puzzli i wysyłane do poszczególnych procesorów graficznych na układzie MCM, dzięki czemu mogą one wykonać POSH (Position-Only Shaders) w celu określenia danych o widoczności w pełnej klatce dla draw calls dla wszystkich kości.

Intel także szykuje grafiki wykorzystujące budowę MCM

Dane dotyczące widoczności wskazują następnie, czy dany prymityw jest obecny na każdym z predefiniowanych kafelków przestrzeni ekranu (szachownica). Po otrzymaniu odpowiednich danych o widoczności każda kość GPU użyje ich do ograniczenia pracy z geometrią tylko do odpowiednich prymitywów i wykona przetwarzanie pikseli dla wszystkich tytułów szachownicy, której jest właścicielem. Te procesory graficzne działają naprawdę szybko w pracy na pojedynczej klatce.

Ogólnie rzecz biorąc, dzięki takiej konstrukcji następna generacja gamingowych kart graficznych Intel Arc z GPU MCM może zapewnić większą wydajność dzięki dodawaniu większej liczby matryc do chipa bez ograniczeń wydajności typowych dla rozwiązań wieloprocesorowych, takich jak AMD XDMA/Crossfire i NVIDIA SLI /NVLINK. Intel twierdzi, że te mają poważne ograniczenia wydajności i chociaż można się spodziewać skalowania 200% wydajności w konfiguracji 2-drożnej i 400% w konfiguracji 4-drożnej, w rzeczywistości wygląda to dużo słabiej, a czasem wzrosty są minimalne, dlatego producenci rezygnowali z tego rozwiązania. 

Intel także szykuje grafiki wykorzystujące budowę MCM

Technologia Intela umożliwia efektywniejsze skalowanie GPU. Nie wiemy, czy rozwiązanie z 4 płytkami graficznymi użyte jako przykład we wniosku patentowym, jest rozważane przez giganta z Santa Clara, czy na początek spodziewać można się raczej z rozwiązania z podwójnym GPU. 

Jak wspomniano wcześniej, wszyscy producenci procesorów graficznych inwestują w technologie multi-GPU. AMD już wprowadziło pierwsze na świecie rozwiązanie MCM w postaci serii Instinct MI200, a NVIDIA wypuszcza w tym roku Hoppera z MCM. Powstają także konsumenckie GPU dla graczy, takie jak linia AMD RDNA 3, która mają wykorzystywać tę samą technologię, gdy zostanie wprowadzona na rynek jeszcze w tym roku. Sam Intel pracuje nad kilkoma wieloukładowymi CPU i GPU opartymi na kafelkach, takimi jak projekty Meteor Lake i Granite Rapids, a wygląda na to, że szykuje także grafiki korzystające z takiej budowy. 

Zobacz także:

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel także szykuje grafiki wykorzystujące budowę MCM

 0