Intel wywołał sporo zamieszania w czerwcu 2018 roku, zapowiadając, że ponownie zamierza spróbować swoich sił na rynku samodzielnych kart graficznych. Dwa lata później wciąż jednak nie doczekaliśmy się debiutu konsumenckich grafik giganta z Santa Clara, ani nawet potwierdzenia, kiedy te trafią na sklepowe półki. W styczniu tego roku Niebiescy ogłosili jednak DG1 SDV, czyli skierowaną do software’owych deweloperów kartę Software Development Vehicle. Urządzenie to z naszego punktu widzenia jest tylko ciekawostką, a jego konsumencki zakup jest niemożliwy. Przeznaczeniem platformy DG1 SDV jest opracowywanie nowego oprogramowanie dla Intel Graphics. Wiemy jednak, że DG1 bazujące na architekturze Xe zmierza także do laptopów, gdzie dostępne będzie w formie samodzielnej karty graficznej. GPU DG1 jest bowiem niskonapięciową serią, a nie high-endowym produktem, na który wiele osób liczyło.
Tym razem do sieci wyciekły nowe wyniki wydajności GPU DG1 w benchmarkach OpenCL, które pochodzą z popularnych programów Geekbench i CompuBench.
Poprzednie przecieki potwierdziły już, że karty graficzne DG1 Xe oferować będą 96 jednostek wykonawczych (EU), co daje 768 jednostek cieniujących. To nawet mniej niż najsłabsze Radeony z serii 5000 (te oferują co najmniej 1408 procesorów strumieniowych) lub GeForce z serii GTX 16xx (co najmniej 896). Wiemy już także, że karta Intela wyposażona jest w 3 GB pamięci VRAM, które najpewniej obsługiwane będą przez 96-bitowy interfejs. Wyraźnie pokazuje to, że mamy do czynienia z bardzo podstawowym, budżetowym produktem, a nie kartą, którą traktować należy poważnie w kategoriach gamingowych. Niemniej jednak, nawet Intel chwalił się możliwościami swojego produktu w grach, więc zasadne jest ocenianie jej wydajności w tym zakresie i porównywanie z tym, co rywale mają do zaoferowania.
Tym razem do sieci wyciekły nowe wyniki wydajności w benchmarkach OpenCL, które pochodzą z popularnych programów Geekbench i CompuBench. Portal VideCardz pokusił się nawet o ich zestawienie z rezultatami Radeon RX 5500XT oraz GeForce’a GTX 1650 (4 GB wariant). Compubench podaje zagregowane rezultaty, natomiast Geekbench posiłkowane są najlepszymi wynikami. Jak widać poniżej, karta Intela wyraźnie odstaje od rywali, pomimo że wszystkie modele należą do budżetowego segmentu. Trzeba jednak mieć na względzie, że nie wiemy jaki był stan sterowników DG1, ani na jakim etapie są prace nad tą grafiką. Niemniej wiele wskazuje na to, że raczej nie należy nastrajać się, że Intel już na starcie pokaże pazur i zawojuje gamingowy segment.
Intel Xe DG1 | AMD Radeon RX 5500 XT | NVIDIA GeForce GTX 1650 | |
---|---|---|---|
Technologia | 10nm Gen12 | 7nm Navi 14 XTX | 12nm TU117-300 |
Rdzenie |
768 |
1408 |
896 |
Max FP32 Compute |
2.3 TFLOPS |
4.8 TFLOPS |
3.0 TFLOPS |
Taktowanie boost |
~1500 MHz |
1717 MHz |
1665 MHz |
Taktowanie pamięci | ? |
14 Gbps |
8 Gbps |
Pamięć |
3GB ? 96-bit |
4GB G6 128-bit |
4GB G5 128-bit |
CompuBench | |||
Ocean Surface Simulation |
1506 |
2344 |
1956 |
Catmull-Clark L3 |
55 |
145 |
184 |
Catmull-Clark L5 |
88 |
131 |
136 |
Vertex Conn. & Mergin |
3.5 |
8.1 |
8.5 |
Subsurface Scattering |
809 |
4227 |
4031 |
Subsurface Scattering MP |
744 |
3973 |
3926 |
TV-L1 |
14.4 |
25.9 |
30.8 |
Geekbench | |||
Total OpenCL Score |
55375 |
138599 |
139699 |
Sobel |
80036 |
272714 |
269854 |
Histogram Equalization |
41495 |
134962 |
169072 |
SFFT |
6435 |
22177 |
16833 |
Gaussian Blur |
92369 |
226651 |
193433 |
Face Detection |
15441 |
45516 |
55361 |
RAW |
297851 |
1005840 |
886366 |
Depth of Field |
112710 |
403824 |
374565 |
Particle Physics |
86384 |
39814 |
53127 |
Pokaż / Dodaj komentarze do: Intel Xe DG1 (Gen12) - wyciekły wyniki wydajności OpenCL