NVIDIA po cichu wycofała wsparcie dla 32-bitowego PhysX na kartach graficznych z serii GeForce RTX 50. Technologia ta, szeroko reklamowana w latach 2000–2010, była jednym z wyróżników grafik Zielonych, ale wraz z nadejściem nowych układów przestaje być obsługiwana. Informację tę potwierdzono na oficjalnym forum firmy, gdzie wyjaśniono, że wycofanie PhysX wynika z zakończenia wsparcia dla 32-bitowych aplikacji CUDA w kartach RTX 50.
Obecnie nie istnieją gry wykorzystujące PhysX w wersji 64-bitowej, co oznacza, że technologia ta całkowicie przestaje być dostępna na kartach RTX 50 i nowszych. Właściciele kart z serii RTX 40 i starszych nadal będą mogli uruchamiać aplikacje PhysX, ponieważ obsługują one 32-bitowe CUDA. Jednak decyzja NVIDII o zakończeniu wsparcia dla tej technologii w nowych kartach wyraźnie wskazuje na jej koniec.
Obecnie nie istnieją gry wykorzystujące PhysX w wersji 64-bitowej, co oznacza, że technologia ta całkowicie przestaje być dostępna na kartach RTX 50 i nowszych.
PhysX było jedną z najstarszych technologii NVIDII, niemal tak długo obecna na rynku jak samo CUDA. Była to zastrzeżona platforma symulacji fizyki, umożliwiająca m.in. obliczenia związane z animacjami ragdoll, symulację tkanin, cząsteczek, płynów wolumetrycznych i innych efektów fizycznych w grach.
Od Ageia do NVIDII
PhysX narodziło się w 2004 roku i początkowo było rozwijane przez firmę Ageia. NVIDIA przejęła technologię wraz z przejęciem Ageia i dostosowała ją do działania na kartach GeForce. W efekcie PhysX został zaimplementowany w wielu grach AAA, takich jak: trylogia Batman: Arkham, Borderlands: The Pre-Sequel i Borderlands 2, Metro: Last Light, Metro: Exodus, Metro 2033, Mirror’s Edge, Wiedźmin 3 czy starsze części Assassin’s Creed.
PhysX opierał się na idei przeniesienia obliczeń fizyki z procesora na kartę graficzną, co pozwalało na uzyskanie lepszej wydajności i bardziej zaawansowanych efektów graficznych. Jednakże, aby działać na kartach GeForce, PhysX wymagał użycia CUDA – zastrzeżonej technologii Zielonych. To oznaczało, że technika była ograniczona wyłącznie do kart tej firmy i nie mogła być wykorzystywana na sprzęcie konkurencyjnych producentów, konsolach czy urządzeniach mobilnych.
Zmierzch PhysX
Pod koniec lat 2010. implementacja PhysX zaczęła drastycznie spadać. Programiści coraz częściej wybierali bardziej elastyczne alternatywy, które mogły działać zarówno na CPU, jak i GPU. Dodatkowym ciosem dla PhysX było stopniowe ograniczanie jego funkcjonalności – w 2018 roku gra Warframe porzuciła PhysX na rzecz autorskiego silnika fizyki, ponieważ NVIDIĄ wycofała wsparcie dla symulacji cząsteczek.
Obecnie przyszłość tej technologii jest praktycznie przesądzona – nie ma żadnych zapowiedzi gier, które miałyby korzystać z API PhysX, co sugeruje, że jego era dobiegła końca.

Pokaż / Dodaj komentarze do: RTX 50 bez PhysX. NVIDIA pozbywa się jednej z najbardziej rozpoznawalnych technologii