Intel wypuścił na rynek karty graficzne Arc A770 i A750 blisko dwa lata temu. Premiera tych GPU nie należała do najbardziej udanych, głównie z powodu problemów związanych z optymalizacją sterowników graficznych. Intel poczynił jednak od tego czasu znaczne postępy w zakresie swoich sterowników, a ich częste aktualizacje przyniosły znaczny wzrost wydajności. Zazwyczaj zyski te są bardzo duże, ale wynika to z faktu, że początkowo karty Arc miały trudności z utrzymaniem grywalnej liczby klatek na sekundę.
Jak wygląda to w 2024 roku i czy Intel wyciągnął stosowne wnioski? Hardware Unboxed opublikował film, który może dostarczyć nam odpowiedzi na te pytania. Redakcja przetestowała 250 gier, co pokazuje tylko, jak dużo pracy włożyli w ten materiał. Nie przeprowadzali co prawda pełnych testów GPU, jakie znaleźć można w typowych recenzjach (choćby naszych), ale i tak dają nam niezły przegląd obsługi kart graficznych, wydajności i wszelkich napotkanych problemów.
W teście Hardware Unboxed wykorzystano kartę graficzną Arc A770, flagowy model Alchemist wyposażony w 32 rdzenie Xe i 16 GB pamięci VRAM.
W teście Hardware Unboxed wykorzystano kartę graficzną Arc A770, flagowy model Alchemist wyposażony w 32 rdzenie Xe i 16 GB pamięci VRAM. Zainstalowano oczywiście najnowsze sterowniki (32.0.10.5762) i posiłkowano się w pełni obsługiwaną platformą (Intel ma konkretne zalecenia, takie jak wymóg ResizableBAR).
Źródło: Hardware Unboxed
Przechodząc do wyników, z 250 przetestowanych gier 218 działało bez problemów, 233 uznano za nadające się do gry, a 5% było niegrywalne. Tylko 2% nie dało się w ogóle uruchomić i były to: Avatar Frontiers of Pandora, Sim City 4, Left 4 Dead 2 i Saints Row 2. Zaskakujące jest, że wbrew oczekiwaniom to nie starsze tytuły częściej sprawiają problemy, a nowsze, jak Alan Wake 2 czy Starfield. Ten ostatni był piętą achillesową Arc, Niebieskim nigdy nie udało się w pełni zoptymalizować architektury graficznej pod tę grę, pomimo licznych aktualizacji.
Źródło: Hardware Unboxed
Zdecydowana większość gier działała na ustawieniach maksymalnych, ultra lub wysokich, a niektóre wymagały pomocy upscalera (XeSS). Tylko kilka gier musiało korzystać ze obniżonych ustawień graficznych. Interesującym problemem napotykanym w przypadku gier, które nie działały, jest to, że często wymuszały one użycie zintegrowanego rozwiązania graficznego w procesorze (AMD lub Intel), a nie samej oddzielnej karty graficznej. Wydaje się więc, że rozwiązanie tego problemu przez deweloperów powinno być relatywnie proste.
Intel wkrótce wprowadzi na rynek serię Core Ultra 200V o nazwie kodowej Lunar Lake, wyposażoną w architekturę Xe2-LPG. Ten zintegrowany układ graficzny o niskim poborze mocy wywodzi się z architektury Xe2-HPG, znanej również jako Battlemage. Oczekuje się, że ta architektura nie trafi na półki w postaci samodzielnych GPU aż do 2025 roku, ale cały dotychczasowy postęp w zakresie oprogramowania będzie już dotyczył również Xe2, więc premiera powinna być mniej problematyczna.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Karty graficzne Intel Arc przetestowane w 250 grach. Wyniki pozytywnie zaskakują