Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzje o stosowaniu nieuczciwych praktyk przez firmy Opinie.pro oraz SN Marketing świadczące usługi związane z opiniami w sieci. W trakcie postępowania stwierdzono, że zarówno opinie, jak i oceny powstawały bez kontaktu z produktem lub usługą. Na obie spółki zostały nałożone kary, które w sumie wynoszą 70 tysięcy złotych.
Robiąc zakupy w sieci, wielu z nas, przed podjęciem finalnej decyzji, czyta recenzje oraz opinie na temat danego produktu lub usługi. Tego typu publikacje mogą w znacznym stopniu ułatwić wybór, zwłaszcza, że w internecie dostępne jest mnóstwo ofert. Badania społeczne przeprowadzone na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w 2020 roku pokazały, że aż 93% osób robiących zakupy w sieci kieruje się opiniami innych klientów. Widzimy zatem, jak istotne jest, aby udostępniane oceny były zgodne z prawdą i pochodziły od ludzi, którzy faktycznie mieli styczność z konkretną rzeczą/usługą. Właśnie dlatego UOKiK zwraca uwagę na działania spółek w tej sferze. Jeszcze w maju, Prezes UOKiK postawił firmom Opinie.pro oraz SN Marketing zarzuty związane ze sprzedażą nieprawdziwych opinii.
Jeszcze w maju, Prezes UOKiK postawił firmom Opinie.pro oraz SN Marketing zarzuty związane ze sprzedażą nieprawdziwych opinii. Teraz, na stronie UOKiK, pojawiły się doniesienia, że Prezes wydał decyzje o stosowaniu nieuczciwych praktyk.
Teraz, na stronie UOKiK, pojawiły się doniesienia, że Prezes wydał decyzje o stosowaniu nieuczciwych praktyk. Opinie oraz oceny były tworzone bez jakiegokolwiek kontaktu z produktem lub usługą. Spółka Opinie.pro miała zamawiać oceny u wykonawców z Azji. W przypadku SN Marketing możliwe było wybranie między innymi częstotliwości publikacji, a nawet wzbogacenia oceny o zdjęcia.
Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, powiedział, iż nałożył na obu przedsiębiorców kary finansowe zbliżone do maksymalnych. Dla Opinie.pro jest to 40 tysięcy złotych, a ponadto firma musi skończyć z nieuczciwymi działaniami. SN Marketing zostało dotknięte karą 30 tysięcy złotych. Ta spółka zaniechała już sprzedawania nieprawdziwych ocen. Pomocne w walce z opisywanymi praktykami będą nowe przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, które w Polsce będą obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Przedsiębiorcy udostępniający na swoich stronach opinie będą mieli obowiązek informowania, w jaki sposób weryfikują ich prawdziwość. Wygląda zatem na to, że fałszywych recenzji w sieci będzie znacznie mniej.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Koniec z fałszywymi recenzjami i opiniami? Prezes UOKiK ukarał dwie spółki