Konsole już wkrótce zostawią PC daleko w tyle. Ale do lidera nie mają startu

Konsole już wkrótce zostawią PC daleko w tyle. Ale do lidera nie mają startu

Debata na temat wyższości gier PC nad konsolowymi jest jedną z najbardziej dzielących w świecie gamingu – niemal jak rywalizacja Coca-Coli z Pepsi. Choć jeszcze kilka lat temu różnice między tymi platformami były znaczące, dziś coraz bardziej się one zacierają, jednak raporty dotyczące przyszłości nie są łaskawe dla PC.

Według najnowszych prognoz, rynek gier konsolowych ma wzrosnąć do 79 miliardów dolarów w 2030 roku, w porównaniu do 52 miliardów dolarów w 2023 roku. Oznacza to imponujący wzrost o 52%, co przy skali miliardowych przychodów robi ogromne wrażenie. „Tacy giganci jak Sony, Microsoft i Nintendo napędzają rozwój rynku konsolowego dzięki innowacjom technologicznym, takim jak sztuczna inteligencja (AI), rozgrywka międzyplatformowa i hybrydowe urządzenia do gier” – podkreśla raport.

Bez względu na preferencje platformowe, jedno jest pewne – branża gier jest w świetnej kondycji.

Choć nie jest to szczegółowa analiza, dokument zwraca uwagę na kluczową rolę sztucznej inteligencji w rozwoju gamingu. AI wykorzystywana jest między innymi do technologii upscalingu, takich jak DLSS (NVIDIA), FSR (AMD) oraz XeSS (Intel), które poprawiają jakość grafiki w grach, pozwalając na wyższą wydajność.

Gry PC tracą na znaczeniu? Analiza wykresów sprzedaży

Dane pochodzące z GlobalData Strategic Intelligence sugerują, że rynek gier na PC wykazuje tendencję spadkową pod względem przychodów ze sprzedaży oprogramowania. W tym samym czasie segment gier konsolowych rośnie w siłę i, jeśli prognozy się potwierdzą, do 2030 roku sprzedaż gier na konsole będzie dwukrotnie większa niż na PC. Raport nie uwzględnia jednak istotnych czynników wpływających na obecną sytuację rynku PC, takich jak niedobory kart graficznych, szczególnie w przypadku serii NVIDIA GeForce RTX 50, a także wzrost cen podzespołów spowodowany spekulacjami i taryfami celnymi. Wprowadzenie na rynek nowego modelu AMD Radeon RX 9070 nieco poprawiło sytuację, ale nadal występują problemy z dostępnością i wysokimi cenami kart niestandardowych. Jak te czynniki wpłyną na rynek gier PC w dłuższej perspektywie, dopiero się okaże.

Prawdziwy lider? Gaming mobilny bije rekordy

Choć wzrost sprzedaży gier konsolowych jest imponujący, to segment gier mobilnych pozostaje niekwestionowanym liderem. Prognozy wskazują, że do 2030 roku sprzedaż gier mobilnych osiągnie wartość niemal 200 miliardów dolarów, co oznacza, że ten segment będzie generować ponad dwa razy większe przychody niż gry konsolowe i kilkukrotnie więcej niż gry PC. „Gry konsolowe wciąż pozostają w tyle za rynkiem mobilnym, który obecnie generuje 2,5 razy większe przychody. Branża gier pozostaje dynamiczna i konkurencyjna, a kluczową rolę odgrywają deweloperzy, wydawcy, dostawcy usług chmurowych, firmy telekomunikacyjne oraz producenci urządzeń peryferyjnych” – stwierdza raport Infotechlead.

Co z przyszłością gier VR, AR i chmurowych?

Mimo rosnącego zainteresowania rzeczywistością wirtualną i rozszerzoną, segment gier VR/AR wciąż pozostaje niszowy w porównaniu do innych platform. Z kolei gry w chmurze zaczynają zyskiwać na popularności, co może być bezpośrednio związane z problemami dostępności kart graficznych oraz postępem technologicznym w zakresie redukcji opóźnień i poprawy jakości strumieniowania. 

 

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Konsole już wkrótce zostawią PC daleko w tyle. Ale do lidera nie mają startu

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł