Zmieniona kontrola prywatności w iOS 13 ma duży wpływ na gromadzenie danych w tle przez reklamodawców i marketerów. Android 10 otrzymał również podobne ulepszenia kontroli prywatności lokalizacji, jednak jego udział w rynku jest zbyt niski, aby zrobić różnicę. Zbieranie danych w tle spadło o 68%, jak wynika z raportu firmy Location Sciences , specjalizującej się w weryfikacji danych lokalizacyjnych dla reklamodawców. Współdzielenie danych na pierwszym planie również spadło o 24%. Kolejny raport Digiday mówi, że odsetek użytkowników umożliwiających dostęp do danych lokalizacji w tle spadł poniżej 50%. iOS 13 wprowadził nowe funkcje, które wpływają zarówno na śledzenie danych w tle, jak i na pierwszym planie. Użytkownicy mogą zezwolić aplikacjom na jednorazowy dostęp do danych lokalizacji , co ogranicza możliwość ponownego użycia bez zezwolenia. W przypadku aplikacji pobierających informacje w tle, użytkownicy nie mogą natychmiastowo udzielić trwałego zezwolenia uzyskiwania dostępu do danych. iOS 13 rozpoznaje wzorce dostępu aplikacji do lokalizacji, a następnie losowo wyświetla użytkownikowi wyskakujące okienko, dopiero wtedy umożliwiając wybór opcji "zawsze" udostępniaj dane lokalizacyjne w tle.
Marketingowcy nadużywają danych o lokalizacji użytkowników. Osobiście przekonałem się o tym, gdy wchodząc do znanej sieci sklepów sportowych, otrzymałem powiadomienie z aplikacji bankowej, o korzystnych ratach oferowanych w tym sklepie.
Obie te zmiany mają ogromny wpływ na gromadzenie danych o lokalizacji, co nawet skłoniło firmy takie jak Tile do nazwania zmian śledzenia lokalizacji Apple antykonkurencyjnymi. Chociaż zmiany są korzystne dla użytkowników dbających o prywatność, korzyść odnosi głównie Apple, ponieważ uzyskuje taki sam dostęp do danych o lokalizacji użytkownika, jak wcześniej, ale konsekwencje wprowadzenia nowych ustawień ponoszą tylko twórcy aplikacji innych firm. Mimo wszystko zmiany są potrzebne - popularne aplikacje, takie jak The Weather Channel, zostały przyłapane na zbiraniu danych o lokalizacji użytkownika, nawet gdy nie są one używane. Weather Channel zapewnia dane dla aplikacji pogodowej iOS 13, ale ma też własną aplikację dostępną na platformie.
Gdy Android 10 zyska większy udział w rynku, jeszcze bardziej utrudni możliwości marketingowców w zakresie śledzenia, ponieważ również oferuje opcję dostępu dla danych o lokalizacji tylko podczas używania aplikacji. Zarówno iOS 13, jak i Android 10 koncentrują się na prywatności, ponieważ twórcy aplikacji i reklamodawcy zbyt długo nadużywali dostępu do danych użytkownika. Marketerzy nie przestaną jednak śledzić danych o lokalizacji pomimo tych ograniczeń. Zmiany te oznaczają, że muszą skorzystać z innych metod, takich jak śledzenie lokalizacji na podstawie adresu IP, które są mniej dokładne niż dane GPS. Śledzenie lokalizacji za pomocą adresu IP można również łatwo oszukać za pomocą sieci VPN.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Kontrola prywatności w iOS 13 ograniczyła wypływ danych do rekamodawców