Loot boxy wywołały kontrowersje i dyskusje różnych organizacji, które oskarżyły deweloperów gier o propagowanie hazardu. Jak jednak pokazuje przykład Counter-Strike skrzynki z łupami to dochodowy biznes dla twórców, dlatego nic nie wskazuje na to, by mieli z niego zrezygnować.
Według Business Insider, w zeszłym roku Counter-Strike zarobił prawie 1 miliard dolarów ze skrzynek z łupami – skrzynek, które gracze mogą kupić, zawierających losowe przedmioty o różnej wartości – co jest kontrowersyjną funkcją, którą niektóre organy regulacyjne porównują do hazardu. Wiadomo, że gracze wydają duże sumy pieniędzy na przedmioty w grach, szczególnie w CS-ie, gdzie w 2023 r. wirtualna skórka na broń została sprzedana za ponad 500 000 dolarów. CS2 Case Tracker monitoruje przychody z Counter-Strike i podaje, że gra wygenerowała 980 milionów dolarów za sprzedaż samych kluczy do skrzynek z łupami.
Przykład CS2 pokazuje jak bardzo skrzynki z łupami są opłacalne dla twórców gier mimo budzących kontrowersji.
Jak podaje The Daily Dot do statystyk nie wliczono nawet dodatkowych zakupów dokonywanych przez graczy za pośrednictwem Steam ani specjalnych pakietów sprzedawanych w sklepie CS2. Choć skrzynki z łupami są dochodowe dla studiów gier, gracze i organy regulacyjne od dawna debatują, czy promują one hazard wśród nieletnich.
Chociaż ich dokładna mechanika różni się w zależności od gry, skrzynki z łupami zasadniczo działają tak samo: kupujesz skrzynki z łupami za walutę w grze lub prawdziwe pieniądze, a to z kolei zapewnia losową nagrodę. Nagrody te mają zazwyczaj charakter kosmetyczny i zapewniają graczowi nowy element ubioru lub nowy wygląd broni, ale nie dają żadnej praktycznej przewagi w rozgrywce.
W 2020 roku parlament Wielkiej Brytanii opublikował raport dotyczący hazardu, z którego wynika, że w UK około 55 000 osób w wieku od 11 do 15 lat ma problemy z hazardem. W raporcie zalecono zmianę klasyfikacji „skrzynek z łupami” w grach wideo na gry hazardowe zgodnie z obowiązującą w tym kraju ustawą o grach hazardowych z 2005 roku.
Jedno z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Yorku wykazało, że 71% najpopularniejszych gier na Steamie w latach 2010–2019 zawierało skrzynki z łupami, które można było kupić. Mimo kontrowersji brytyjska Komisja ds. Hazardu stwierdziła, że nie może podejmować działań w sprawie skrzynek z łupami, ponieważ ustawa o grach hazardowych nie reguluje takiej praktyki.
Pokaż / Dodaj komentarze do: Loot boxy budzą kontrowersje, ale są opłacalne. Przykład Counter-Strike pokazuje jak bardzo