Linux i Steam Deck w końcu dostają Lossless Scaling. Teraz będzie grane

Linux i Steam Deck w końcu dostają Lossless Scaling. Teraz będzie grane

Jak donosi portal VideoCardz, Lossless Scaling, popularne narzędzie do upskalowania i generowania klatek, dotąd dostępne wyłącznie w systemie Windows, wreszcie trafiło na Linuksa. 

Wszystko za sprawą lsfg-vk, czyli nowego, otwartoźródłowego projektu stworzonego przez dewelopera znanego jako PancakeTAS. To ważna wiadomość dla linuksowych graczy, którzy dotychczas mogli korzystać z technologii generowania klatek wyłącznie w grach, które wspierały ją natywnie, np. poprzez FidelityFX Super Resolution.

Lossless Scaling, popularne narzędzie do upskalowania i generowania klatek, dotąd dostępne wyłącznie w systemie Windows, wreszcie trafiło na Linuksa. 

Co to jest lsfg-vk?

lsfg-vk to projekt, który przenosi funkcjonalność generowania klatek z płatnego programu Lossless Scaling na komputery z Linuksem, w tym także na przenośne urządzenia, takie jak Steam Deck. Oprogramowanie bazuje na Vulkanie oraz warstwie translacyjnej DXVK, umożliwiającej uruchamianie gier DirectX 11 w środowisku linuksowym.

Zamiast polegać na natywnej integracji w grze, lsfg-vk przechwytuje wywołania DirectX 11, rekonstruując całą ścieżkę renderowania na bazie Vulkanu. Dzięki temu pozwala generować sztuczne klatki niemal w każdej grze, niezależnie od tego, czy deweloperzy przewidzieli obsługę tej technologii.

Lossless Scaling

Jak powstał port?

Przeniesienie Lossless Scaling na Linuksa to efekt zaawansowanej inżynierii odwrotnej. PancakeTAS zastosował m.in.:

  • DXVK jako warstwę prezentującą interfejs DirectX 11 na Linuksie.
  • przechwytywanie ładowania shaderów, umożliwiające porównanie oryginalnych shaderów DXBC z ich odpowiednikami w SPIR-V, bit po bicie.
  • narzędzia do analizy statycznej (w tym IDA) i własne programy w C++ do logowania wywołań DX11.
  • szczegółowe porównania plików w WinMerge, pozwalające na odtworzenie całej ścieżki renderowania.
  • RenderDoc do śledzenia wywołań Vulkanu i implementacji natywnego pipeline’u, wraz z odpowiednią synchronizacją.

Końcowy efekt? Pełna rekonstrukcja działania Lossless Scaling na Linuksie, w tym skrypty automatyzujące instalację i uruchamianie technologii.

Instalacja nie dla każdego

Choć lsfg-vk jest ogromnym krokiem naprzód, jego instalacja nie jest jeszcze banalna. Aby uruchomić projekt, użytkownik musi posiadać steamową wersję Lossless Scaling, następnie zainstalować zgodną, starszą wersję aplikacji, mieć odpowiednie sterowniki Vulkan oraz DXVK oraz sklonować repozytorium lsfg-vk z GitHuba i przejść przez szczegółowe instrukcje. Po wykonaniu tych kroków, generowanie klatek w grze aktywuje się poprzez dodanie parametru ENABLE_LSFG=1 %command% do opcji uruchamiania gry w Steamie.

Jakie efekty?

Pierwsi użytkownicy zgłaszają obiecujące rezultaty w różnych tytułach dostępnych na Steamie. Efektywność jednak bywa różna w zależności od gry, a w niektórych przypadkach potrzebne są ręczne poprawki konfiguracji. Niemniej, dla linuksowych graczy to szansa na płynniejszą rozgrywkę, zwłaszcza w wymagających tytułach uruchamianych przez Proton.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Linux i Steam Deck w końcu dostają Lossless Scaling. Teraz będzie grane

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł