Badanie wykazało, że osoby, które próbowały zweryfikować wiarygodność potencjalnej dezinformacji za pośrednictwem wyszukiwania w internecie, paradoksalnie często uwierzyły w nią z powodu „niskiej jakości wyników” prezentowanych przez wyszukiwarki.
Badanie, przeprowadzone przez zespół badawczy z University of Central Florida, New York University i Stanford University w USA, miało na celu zrozumienie wpływu wyników wyszukiwania na ocenę prawdziwości informacji przez użytkowników. Wyniki opublikowane w czasopiśmie Nature podkreślają konieczność, aby programy kształcenia medialnego opierały się na sprawdzonych empirycznie metodach interwencji, a wyszukiwarki inwestowały w rozwiązania problemów zidentyfikowanych w tym badaniu. „Nasze badanie pokazuje, że przeszukiwanie Internetu w celu oceny wiadomości zwiększa wiarę w bardzo popularne dezinformacje – i to w znacznych ilościach” – powiedział autor badania Zeve Sanderson, założyciel i dyrektor wykonawczy Centrum Mediów Społecznościowych i Polityki (CSMaP) na Uniwersytecie Nowojorskim.
Naukowcy ocenili zachowanie ludzi po przeczytaniu najnowszych i starszych artykułów prasowych sprzed kilku miesięcy.
Zbiór danych obejmował zestaw artykułów prasowych, zawierających dezinformację lub fałszywe informacje, oraz sprawdzone fakty dotyczące tematów o dużym zasięgu, takich jak COVID-19. Zespół badawczy zidentyfikował „fałszywe popularne artykuły” dotyczące szczepionek przeciwko Covid-19, impeachmentu Trumpa i kwestii związanych z klimatem. Ich badania wykazały, że osoby przeszukujące internet w celu oceny prawdziwości artykułów prasowych, szczególnie tych zawierających dezinformację, częściej im ufały, gdy wyniki wyszukiwania prezentowały „niskiej jakości informacje”.
Naukowcy odkryli, że ten wzorzec zachowań występował zarówno tuż po opublikowaniu artykułów, jak i po kilku miesiącach, sugerując, że czas nie zmniejszał wpływu wyszukiwania w internecie na przyjmowanie dezinformacji do ekosystemu informacyjnego. Dodatkowo, wyniki jednego z pięciu badań oceniających wpływ jakości wyników wyszukiwania na wiarę lub niewiarę w fałszywe informacje wykazały, że użytkownicy narażeni na wyniki wyszukiwania o „niskiej jakości” częściej skłaniali się ku wierzeniu w kłamstwa.
Kevin Aslett, główny autor studium i adiunkt na Uniwersytecie Centralnej Florydy, zaznaczył: „To ukazuje niebezpieczeństwo ‚pustek informacyjnych’ — obszarów w ekosystemie informacyjnym zdominowanych przez niskiej jakości lub wręcz fałszywe treści — mogących odegrać istotną rolę w procesie wyszukiwania online. To zjawisko prowadzi do ograniczenia dostępu do wiarygodnych informacji lub, co jeszcze bardziej niepokojące, do promowania nieprawdziwych treści w górnych wynikach wyszukiwania.”
Pokaż / Dodaj komentarze do: Ludzie wierzą w dezinformacje przez słabą jakość wyszukiwania w internecie