Wsparcie dla zewnętrznych kart graficznych (eGPU) na komputerach Mac z Apple Silicon to temat, który przez długi czas frustrował zarówno entuzjastów sprzętu, jak i profesjonalistów zajmujących się AI i uczeniem maszynowym. Apple konsekwentnie unikało wdrożenia obsługi eGPU w swoich chipach M1, M2 i M3, a architektura tych układów oraz brak odpowiednich sterowników skutecznie blokowały użytkownikom dostęp do dodatkowej mocy obliczeniowej spoza wbudowanego układu graficznego. Aż do teraz.
Firma Tiny Corp, znana z rozwoju frameworka Tiny Grad, ogłosiła przełomowe osiągnięcie: udało jej się uruchomić zewnętrzną kartę graficzną AMD (eGPU) przez złącze USB3, i to na urządzeniach z Apple Silicon. Całość działa z wykorzystaniem biblioteki libusb, co oznacza, że rozwiązanie jest kompatybilne nie tylko z macOS, ale też z Windows i Linuxem.
Tiny Corp udało się uruchomić zewnętrzną kartę graficzną AMD (eGPU) przez złącze USB3, i to na urządzeniach z Apple Silicon.
To, co wydawało się niemożliwe, czyli uruchomienie GPU bez tunelowania PCIe, zostało osiągnięte bez korzystania z Thunderbolt czy USB4. Inaczej mówiąc, Tiny Corp zrobiło coś, co wielu uznałoby za „czarną magię inżynierii”.
Here's the worlds first AMD GPU driven over USB3. From a Mac! Linux and Windows should work too, it's just libusb.
— the tiny corp (@__tinygrad__) May 9, 2025
Available today in tinygrad master, use an ADT-UT3G to connect the GPU to your USB port. You have no idea of the level of engineering that went into this. pic.twitter.com/V6trNwcGXt
Jak to działa?
Tradycyjnie eGPU wymaga szybkiego połączenia PCIe, które jest dostępne poprzez Thunderbolt lub USB4. Tymczasem USB3 (maksymalnie 10 Gb/s) nie oferuje natywnego wsparcia dla PCIe. Tiny Corp użyło jednak adaptera ASM2464PD (konkretnie modelu ADT-UT3G), który standardowo działa z Thunderbolt 3/4 lub USB4, ale prawdopodobnie został przez firmę zmodyfikowany firmware’owo, by pracował w trybie USB3.
Kontroler ASM2464PD tłumaczy polecenia PCIe na pakiety USB i odwrotnie, umożliwiając tym samym komunikację pomiędzy systemem a kartą graficzną AMD, bez udziału klasycznych sterowników jądra.
Ograniczenia i wymagania
To rozwiązanie nie jest dla każdego i ma konretne wymagania. Aby zadziałało potrzeba bowiem karty graficznej AMD z rodziny RDNA 3 lub RDNA 4, adaptera USB3 oparty na układzie ASM2464PD oraz systemu z zainstalowanym Tiny Grad z najnowszego branchu „master”
Transfer danych ograniczony jest do 10 Gb/s, co oznacza, że ładowanie modeli AI do eGPU jest wolniejsze niż przy tradycyjnym połączeniu PCIe. Co więcej, ponieważ rozwiązanie działa w przestrzeni użytkownika, a nie w jądrze systemu, wymaga ono pełnego obejścia standardowych sterowników GPU.
Co to oznacza dla użytkowników Apple Silicon?
Choć to rozwiązanie jest eksperymentalne, otwiera drzwi do korzystania z zewnętrznych kart graficznych na komputerach z układami Apple M1, M2 i M3,co dotąd było praktycznie niemożliwe. Dla twórców AI i ML może to oznaczać znaczną poprawę wydajności, zwłaszcza w przypadku zadań wymagających intensywnych obliczeń GPU.
Tiny Corp zapowiada, że więcej szczegółów technicznych udostępni po uporządkowaniu kodu. Tymczasem entuzjaści mogą już testować nową funkcjonalność i przyspieszyć swoje eksperymenty z modelami językowymi, wizją komputerową czy generatywną sztuczną inteligencją.

Pokaż / Dodaj komentarze do: Mac i eGPU - to jednak możliwe. Takie cuda przez USB 3