Smartfon pobił Xboksa. MediaTek Dimensity 9500 ma 4,5 teraflopa mocy

Smartfon pobił Xboksa. MediaTek Dimensity 9500 ma 4,5 teraflopa mocy

MediaTek zaprezentował swój najnowszy flagowy chipset Dimensity 9500, który ma zmienić sposób postrzegania mobilnej grafiki i gier. Układ wyprodukowany w 3-nanometrowym procesie technologicznym N3P jest nie tylko kolejną ewolucją serii Dimensity, lecz także znaczącym skokiem w obszarze GPU. Najnowsze testy wskazują, że zintegrowany procesor graficzny ARM Mali-G1 Ultra osiąga moc obliczeniową FP32 na poziomie 4,5 teraflopa, przekraczając tym samym możliwości konsoli Xbox Series S.

Jednostka Mali-G1 Ultra w Dimensity 9500 jest pierwszą konstrukcją MediaTeka, która zbliża się do konsolowego poziomu mocy obliczeniowej. Xbox Series S dysponuje 4 teraflopami FP32, a nowy układ mobilny przekracza tę granicę. FP32 to format zmiennoprzecinkowy pojedynczej precyzji, szeroko wykorzystywany w grafice, sztucznej inteligencji i obliczeniach naukowych. Wynik 4,5 teraflopa w urządzeniu mobilnym jest więc sygnałem, że smartfony wkraczają na terytorium do tej pory zarezerwowane dla sprzętu stacjonarnego.

Potencjał ten ma jednak swoje granice. Smartfonowe środowisko różni się od konsolowego, a ograniczona przepustowość pamięci i trudności w odprowadzaniu ciepła mogą uniemożliwiać utrzymanie maksymalnej mocy obliczeniowej w długotrwałych sesjach. Xbox Series S korzysta z aktywnego chłodzenia i dedykowanej pamięci, podczas gdy smartfony działają w ciasnych, pasywnie chłodzonych obudowach.

Nowa jakość dla graczy mobilnych

MediaTek zapewnia, że Dimensity 9500 został zoptymalizowany pod kątem najnowocześniejszych silników gier. Szczególnie wyróżnia się wsparcie dla Unreal Engine 5.5, którego wymagania stawiają wysoką poprzeczkę pod względem renderowania grafiki i efektów świetlnych. Według wewnętrznych danych firmy, nowy chipset oferuje do 119 procent wyższą wydajność w śledzeniu promieni niż poprzednia generacja układów Dimensity.

Chip umożliwia również osiąganie wysokich częstotliwości odświeżania w grach. W testach MediaTeka rozgrywka osiągała 120 klatek na sekundę z użyciem interpolacji obrazu. To sugeruje, że Dimensity 9500 może konkurować z najlepszymi układami mobilnymi w grach o wysokiej dynamice, gdzie płynność animacji ma kluczowe znaczenie.

Granice praktycznego zastosowania

Mimo imponujących liczb, realna wydajność Dimensity 9500 w grach klasy AAA pozostaje niewiadomą. Rynek mobilny wciąż nie dysponuje dużą biblioteką gier, które w pełni wykorzystują możliwości nowoczesnych GPU. Większość popularnych tytułów jest projektowana z myślą o szerokim gronie urządzeń i optymalizowana pod kątem niższego poboru energii.

Entuzjaści technologii mogą próbować testować potencjał układu za pomocą emulatorów konsolowych, jednak takie rozwiązania nie zapewniają pełnej zgodności ani stabilnej liczby klatek na sekundę. Brakuje też narzędzi, które pozwoliłyby obiektywnie porównać doświadczenie grania na smartfonie z działaniem konsoli Xbox Series S.

Rywalizacja w świecie układów mobilnych

MediaTek stara się przejąć inicjatywę w segmencie high-end, rywalizując bezpośrednio z układami Apple A19 Pro oraz Qualcomm Snapdragon serii 8. Wydajność GPU w Dimensity 9500 pokazuje, że firma nie ogranicza się już do roli dostawcy rozwiązań ze średniej półki, ale aspiruje do pełnoprawnej obecności w segmencie premium.

Dalsze testy syntetyczne i praktyczne będą kluczowe dla potwierdzenia przewagi nad konkurencją. Jeśli deklarowana moc zostanie potwierdzona w niezależnych benchmarkach i realnych grach, MediaTek może stać się istotnym graczem w ekosystemie mobilnego gamingu.

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Smartfon pobił Xboksa. MediaTek Dimensity 9500 ma 4,5 teraflopa mocy

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł