Microsoft szykuje coś wielkiego. Renderowanie neuronowe będzie częścią DirectX

Microsoft szykuje coś wielkiego. Renderowanie neuronowe będzie częścią DirectX

Microsoft ogłosił ambitne plany rozwoju swojego API DirectX, wprowadzając funkcje renderowania neuronowego, które mogą zrewolucjonizować sposób tworzenia grafiki w grach i aplikacjach intensywnie wykorzystujących grafikę. Włączenie sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego do renderowania sygnalizuje nową erę w technologii wizualnej, której celem jest poprawa jakości obrazu i wydajności przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia tradycyjnych potoków renderowania.

Renderowanie neuronowe to innowacyjne podejście, które wykorzystuje modele uczenia maszynowego do generowania lub ulepszania elementów wizualnych, takich jak tekstury, oświetlenie czy skalowanie obrazu. Dzięki delegowaniu zadań graficznych do algorytmów AI, technologia ta obiecuje nie tylko wyższą wierność wizualną, ale także lepszą wydajność. Microsoft planuje zintegrować tę technologię z DirectX, jednym z najbardziej rozpowszechnionych interfejsów API w świecie gier, oferując deweloperom uniwersalne narzędzie dostępne na różnych platformach.

directx

Inspiracją dla tej zmiany były sukcesy takich rozwiązań jak DLSS od Nvidii czy FSR od AMD, które już wykorzystują AI do poprawy jakości obrazu. Microsoft chce jednak pójść o krok dalej, tworząc otwarty, znormalizowany framework, który ułatwi deweloperom wdrażanie tych funkcji niezależnie od platformy sprzętowej.

Cooperative Vector Support: przyszłość renderowania w czasie rzeczywistym

Jednym z kluczowych elementów nowej aktualizacji DirectX będzie Cooperative Vector Support, mechanizm optymalizujący obciążenia AI w renderowaniu w czasie rzeczywistym. Technologia ta usprawni operacje macierzowo-wektorowe, które są fundamentem działań AI, takich jak szkolenie, dostrajanie i wnioskowanie. Dzięki temu zadania AI, np. generowanie tekstur czy oświetlenia, będą mogły być realizowane na różnych etapach shaderów, bez nadmiernego obciążania GPU.

Nowość ta umożliwi efektywne wykorzystanie rdzeni Tensor w najnowszych procesorach graficznych, takich jak Nvidia RTX z serii 50. Oczekuje się, że wspierane przez AI shadery neuronowe znacząco poprawią wizualizację zasobów gry, optymalizację geometrii czy śledzenie promieni, a także wprowadzą nowe narzędzia do tworzenia fotorealistycznych postaci.

Współpraca z liderami branży

Microsoft nawiązał ścisłą współpracę z największymi graczami na rynku GPU, w tym firmami AMD, Nvidia, Intel i Qualcomm, aby zapewnić optymalizację nowych funkcji dla szerokiego spektrum sprzętu. Zespół odpowiedzialny za rozwój HLSL (High-Level Shading Language) pracuje nad integracją technologii renderowania neuronowego, co pozwoli na jej łatwą adaptację przez deweloperów niezależnie od platformy.

Integracja AI z DirectX ma szansę na szerokie zastosowanie, od ulepszonego śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, przez adaptacyjne skalowanie obrazu dla monitorów o wysokiej rozdzielczości, aż po narzędzia do generowania dynamicznie zmieniających się środowisk w grach. Podczas gdy technologie takie jak DLSS czy FSR były do tej pory ograniczone do konkretnych ekosystemów, Microsoft zamierza zdemokratyzować dostęp do grafiki wspomaganej AI, otwierając drzwi do większej innowacyjności na rynku.
Ciekawe tylko, kiedy ujrzymy pierwsze efekty tych zmian...

Obserwuj nas w Google News

Pokaż / Dodaj komentarze do: Microsoft szykuje coś wielkiego. Renderowanie neuronowe będzie częścią DirectX

 0
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł
Kolejny proponowany artykuł